Siirry sisältöön

Liini markkinointi tulee – Oletko valmis?

Otetaanpa alkuun pieni mielikuvaharjoitus. Asiakas on kutsunut markkinointiväen koolle ja kertoo pääpiirteissään, mistä casessa on kysymys. Pöydän toisella puolella nyökkäillään, esitetään muutama kysymys ja poistutaan talosta. On tapahtunut briiffi.

Liini markkinointi tulee

Otetaanpa alkuun pieni mielikuvaharjoitus. Asiakas on kutsunut markkinointiväen koolle ja kertoo pääpiirteissään, mistä casessa on kysymys. Pöydän toisella puolella nyökkäillään, esitetään muutama kysymys ja poistutaan talosta. On tapahtunut briiffi.

Vierähtää viikko tai pari, ehkä jopa kokonainen kuukausi. Mainostoimiston kaverit palaavat asiakkaan luokse ja esittelevät yhden tai parhaassa tapauksessa jopa kaksi erilaista vaihtoehtoa, joista asiakas voi valita mieleisensä. On tapahtunut presentaatio.

Periaatteessa kaikki menee hienosti. Asiakas saa uuden kampanjaidean tai visuaalisen ilmeen, jonka graafiset elementit pullautetaan näppärästi www-sivuille ja muihin markkinointimateriaaleihin. Lopuksi koko komeus tuupataan isolla rahalla ja peitolla eri kanaviin. On tapahtunut markkinointiteko.

Projekti on pulkassa ja kaikki taputtavat toisiaan selkään. Voidaan taas hengittää ja jäädä toivomaan parasta. On tapahtunut oletus.

Miten meni noin niinku omasta mielestä?

Markkinoinnissa pyörivät isot rahat, joten maaliin olisi hyvä osua kerrasta. Harmillisen usein mahdollinen epäonnistuminen huomataan liian myöhään. Liinin markkinoinnin idea on rakentaa ketterä markkinoinnin malli, jonka avulla viestin vaikuttavuus pystytään testaamaan loppuasiakkaalla mahdollisimman kevyesti ja aikaisessa vaiheessa. Tavoitteena on saada mitattava varmistus sille, että suunta on oikea jo ennen kuin yhtään turhaa työtuntia on hukattu.

Liini markkinointi edellyttää uudenlaista sitoutumista myös asiakkaalta. Siilot ja saarekkeet kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Markkinointi on nähtävä myynnin ja viestinnän tukena, ei erillisenä toimintona tai kuluna. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun markkinointia suunnitellaan yhdessä tuotekehityksen, myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja erityisesti johdon kanssa.


Hei markkinoija, kuorrutatko kakun pintaa vai mietitkö makua? Haasta itsesi miettimään markkinointia uudella tavalla – yhdessä asiakkaan ja loppuasiakkaan kanssa. Lataa omaksesi Unfairin liinin markkinoinnin opas!

Kirjoittaja

Emmi Paajoki

Suunnitelmallinen ja sanavalmis sisältötaituri, joka pitää langat käsissä tiukassakin tilanteessa. Rohkea viestijä rakastaa ydinviestin kiteyttämistä, ja kirjoittaa sujuvasti niin suomeksi, ranskaksi kuin lontooksi.