Siirry sisältöön

Viesti vakuuttavasti - Yhdistele teknologiahumppaa ja hömpötä merkityksellisyydestä

Miten viestit vakuuttavasti? Ensimmäinen askel on, että kuulijan on ymmärrettävä sinua.

Viesti vakuuttavasti - Yhdistele teknologiahumppaa ja hömpötä merkityksellisyydestä

Olin keskiviikkona puhumassa Lappeenrannassa Tekesin ja StartupMillin (Wirma ja Kehy) järjestämässä tilaisuudessa ”Ideasta Liiketoimintaan”. Oma puheenvuoroni liittyi vakuuttavaan viestintään. Tämän aiheen äärelle ei voi pysähtyä riittävän usein. Kirjailin hieman ajatuksia ylös puheenvuorosta ja sen jälkeisistä keskusteluista.

Ensin on ymmärrettävä, mistä on kyse

Kerran olin todistamassa aivan huikean professorin pitchiä. Hänellä oli käsissään loistava idea ja itse asiassa jo aika pitkälle viety tuote. Hänet keskeytettiin 20 minuutin teknologiajargonin jälkeen, kun pitchin olisi pitänyt kestää alle 10 minuuttia. Eräs bisnesenkeli kiteytti yleisön tunnelmat hyvin: ”En voisi ikinä sijoittaa ideaasi, koska en ymmärtänyt siitä yhtään mitään”. Kuulijan on siis ensin ymmärrettävä, mistä puhumme. Sen jälkeen voimme keskittyä suurempiin linjoihin. Pitchausguru Oren Klaff käyttää termiä freimaus. Hänen mukaansa on tärkeää, että nivomme oman tarinamme kuulijoiden maailmankuvaan. Freimaamme asian sellaiseen muotoon, että vastaanottaja voi sen helposti ymmärtää. Jos emme ymmärrä mistä puhutaan, meidän kärsivällisyydellämme ei jäädä odottamaan hetkeä, että saisimme vielä jossain vaiheessa ajatuksesta kiinni.

Arvolupaus kiteyttää kaikkein oleellisimman

Yksi tärkeimmistä on arvolupaus: miten tuotamme asiakkaillemme arvoa? Ash Maurya kirjoitti kirjassaan Running Lean, että www-sivuillemme tuleva uusi kävijä viettää siellä aikaa keskimäärin noin kahdeksan sekuntia – tuona aikana hän tekee päätöksen jatkaako eteenpäin vai poistuuko. Sanoma sivuillamme tulee olla kiinnostava ja merkityksellinen, jotta kävijä innostuu jatkamaan eteenpäin. Sama ilmiö on esiintymisessä. Meidän on kyettävä vakuuttamaan kuulija siitä, että hänen kannattaa keskittyä esitykseemme.

Teknologiajargonia vai hömpötystä merkityksellisyydestä?

Vakuuttavuus lähtee siitä, että tiedämme mitä olemme menossa puhumaan ja kykenemme kiteyttämään tarinamme kuulijan maailmaan. Tämä ei kuitenkaan riitä. Teknologiahumppaa olemme kuulleet varsin paljon, ja vaikka se olisi suhteellisen selkeää, harvoin se kuitenkaan riittää vakuuttamaan kuulijat. Kaipaamme merkityksellisyyttä: miksi yritys tekee sitä mitä se tekee. Satoja pitchejä arvioineena tunnistan kyllä, että useimmilla yrityksillä on taustalla vahva missio. Mutta helposti kuitenkin intoudumme kertomaan, mitä teemme ja miten toimimme käytännössä.

Kun unohdamme kertoa, miksi teemme sitä mitä teemme, minkä ongelman ratkaisemme sekä millaista arvoa asiakkaillemme tuotamme, puhumme vain tuotteesta tai palvelusta vailla sen suurempaa kilpailuetua.

Juuri tästä aiheesta saan usein palautetta ja hyvää debattia aikaiseksi. Miten insinööriyritys voisi ikinä aloittaa esityksensä pehmeästi puhumalla merkityksellisyydestä? Mielestäni nämä kaksi asiaa eivät kuitenkaan poissulje toisiaan. Siksi aiheen äärelle on hyvä pysähtyä aina aika ajoin. Miten viestimme itsestämme siten, että olemme riittävän vakuuttavia ja kiinnostavia loppuun asti kuunneltaviksi ja www-sivuilla eteenpäin selattavaksi? Tärkeintä on tulla ymmärretyksi ja rakastetuksi, siitähän bisneksessä on kyse. Loppuun vielä koottuna muutaman ihan vakuuttavan yrityksen lauseita heidän saittiensa etusivuilta:

”Teemme kaupungeista parempia paikkoja elää.” (kone.fi)

”We create digital services for people to love.” (futurice.fi)

”Pohjoisen muovaama – pysäyttää sinut ajoissa.” (nokianrenkaat.fi)

Kirjoittaja

Johanna Raiskio

Innostaja ja sparraaja, joka uskoo ihmisiin ja maalaa aina isolla siveltimellä. Rakastaa liiniä ajattelua koko skaalalla liiketoimintamalleista yrityksen markkinointiin. Käärii hihat ja ryhtyy hommiin.