Siirry sisältöön

Kannattaako Facebook-mainontasi? Koeta Facebook Pixeliä!

Joko tiedät, kuinka paljon some-markkinointiin käyttämäsi panokset tuottavat euroja tai liidejä? Entä mitä ja miten voisit oppia fanien ostokäyttäytymisestä tuotevalikoiman kehittämiseksi? Mitäpä jos laittaisit Facebook Pixelin töihin!

Kannattaako Facebook-mainontasi? Koeta Facebook Pixeliä!

Joko tiedät, kuinka paljon some-markkinointiin käyttämäsi panokset tuottavat euroja tai liidejä? Entä mitä ja miten voisit oppia fanien ostokäyttäytymisestä tuotevalikoiman kehittämiseksi? Mitäpä jos laittaisit Facebook Pixelin töihin!

Tulevaisuudessa verkkokauppa on yhä tärkeämpi osa monen yrityksen myyntiä. Jotta kassa kilisee Facebookin kautta jatkossa vieläkin reippaammin, verkkokaupan kehittäminen ja mitattavuuden parantaminen kannattaa nostaa pikaisesti suurennuslasin alle.

Mikä Facebook Pixel on ja miten se asennetaan?

Facebook Pixel on Facebookin tarjoama mahdollisuus konversio- eli myyntitavoiteseurantaan esimerkiksi verkkokaupassa. Samalla saadaan rahanarvoista tietoa siitä, kuinka paljon mainokset tuottavat ostotapahtumia verkkosivuille.

Kaiken kaikkiaan asiakkaan ostoprosessin eri vaiheita voidaan mallintaa ja mitata datan tasolla yhdeksällä eri vakiotapahtumakoodilla. Tyypillisiä esimerkkejä ovat mm. sisällön tarkastelu, pdf:n lataus, tuotteen ostoskoriin lisääminen jne. Vähintäänkin verkkokaupan kannattaa seurata ostotapahtuman jälkeistä kiitossivua, jonne verkkokauppa-asiakkaat päätyvät ostoksen tehtyään.

Seuranta toteutetaan hyvin samalla tavalla kuin esimerkiksi Google Analyticsissä. Toisin sanoen luodaan Facebook Pixelin avulla Javascript-koodinpätkä, joka sijoitetaan seurattaville sivuille. Pixelin koodi sisältää kaksi osaa: peruskoodin ja tapahtumakoodin. Peruskoodi laitetaan verkkosivun jokaiselle välilehdelle seuraamaan asiakkaiden toimintaa. Tämän lisäksi tärkeille sivuille asetetaan yksilöity tapahtumakoodi.

Mitä Facebook Pixelillä saadaan aikaan ja mitä hyötyä siitä on bisnekselle?

Pixelin tuottaman konversiotiedon avulla pystytään optimoimaan mainoksia paremmaksi ja arvioimaan mainoksia niiden tuottaman euromäärän kautta. Pelkkä Facebook-mainosten seuraaminen ja arvottaminen saatujen klikkausten avulla varsinkin verkkokaupassa voi olla harhaanjohtavaa. Mainos voi tuoda paljon liikennettä sivuille, mutta ilman konversioseurantaa verkkokauppaliikenteen bisnekselle tuoma hyöty jää piiloon.

Pixelin kautta voidaan tehdä myös uudelleenmarkkinointia eli retargetia kaikille sivulla käyneille asiakkaille tai tietyille sivun asiakkaille. Esimerkiksi asiakkaalle, joka jättää tuotteen verkkokaupan ostoskoriin, voidaan tehdä kohdennettu mainos, kuten ”tällä koodilla saat 10 % alennuksen ostoskoriisi jättämistäsi tuotteista”. Tämä vaatii mukautetun kohderyhmän luonnin verkkosivun kävijöistä ja remarketing-koodin asentamisen verkkosivuillesi. Tämän jälkeen voidaan luoda sääntöjä, joiden mukaan mainoksiasi esitetään tietyille kohderyhmille, kuten edellisessä esimerkissä vain ostoskoriin tuotteen lisänneille asiakkaille lähtevä yksilöity mainos. Täältä löydä kattavasti eri vakiotapahtumakoodit ja muut ohjeet Pixelin avulla. Tietysti voit luoda mukautetun konversion myös esimerkiksi kiitossivun avulla, jos et halua peruskoodi lisäksi muita koodeja asentaa sivulle.

Yhteenveto

Facebook-mainonnan kannalta Pixel alkaa olla oleellinen osa varsinkin verkkokauppojen tulosseurantaa. Pixelin avulla saat omiin Facebook-mainoksiisi suoraan konversioluvut ilman, että sinun tarvitsee seurata Facebookin tuoman liikenteen konversioita vielä erikseen esimerkiksi Google Analyticsin kautta.

Pixelillä tuot tulokset helposti esiin!


Kiinnostuitko Facebook Pixelin hyödyntämisestä omassa bisneksessäsi? Meille voi aina soittaa tai tulla vaikka piipahtamaan!

Kirjoittaja

Eelis Eskelinen

Loremi ipsumii