Siirry sisältöön
Digi         facebook

Pikselit paikoilleen – Näillä vinkeillä Facebook-kuvien mainoskoot kuntoon!

Ajattelin, että itselleni hyödyllinen olisi myös muille hyödyllinen, joten loin yksinkertaisen infograafin, johon on koottu Facebook-mainosten kuvakoot (löytyy tekstin lopusta). Facebookin eri mainosmuodoilla on omat suositukset, joita mainostajan on hyvä noudattaa luodessaan mainosta.

Näillä vinkeillä Facebook-kuvien mainoskoot kuntoon!

Kuvakokoja noudattamalla varmistat että mainoksesi näkyy oikein Facebookissa ja että mahdollinen teksti, jonka olet laittanut kuvaan ei ylitä 20% edes Facebookin sitä skaalatessa. Kirjoitteilin myös alkuun vähän eri mainosmuodoista ja niiden käyttötavoista. Itse käytän kuvan muokkauksissa usein joko Photoshoppia tai sitten Canvaa. Canva on hyvä vaihtoehto kuvamuokkauksiin ja sieltä löytyy myös valmiita kuvapohjia Facebookia varten. Canvassa pystyt luomaan kuvia myös haluamillasi mitoilla ja löydät hienoja valmiita elementtejä, joita voit hyödyntää kuvissasi. Canvan maksullisella versiolla pystyt tallentamaan kuvasi myös ilman taustaa.

Yhden kuvan Facebook-mainos

Käytetään usein kauniiden kuvien ja lainauksien nostamiseen. Jos haluat kuvaasi tekstiä, tämä mainosmuoto on hyvä vaihtoehto, sillä 20 % sääntö pätee riippumatta mainosmuodosta, eli alla oleva mainos ei luultavasti menisi läpi. Mitä vähemmän tekstiä sitä parempi päivityksen näkyvyyden kannalta. Kuvakoko yhden kuvan mainoksissa on 1200×628 px.

Facebookin kuvakoko on 1200x628 px yhden kuvan kuvamainoksissa

Facebookin karusellimainos

Karusellimainos toimii erittäin hyvin tuotteiden esittelyssä. Kannattaa valita erilaisia kuvia esimerkiksi samasta tuoteperheestä, joista jokaiselle voit laatia oman lyhyen esittelytekstin. Hauska kokeilu on myös pilkkoa isompi kuva kolmeen osaan ja luoda siitä toisiaan täydentävä kokonaisuus. Kuvakoko karusellimainoksissa on 1080×1080 px.

Facebookin karusellimainoksessa kuvakoot ovat 1080x1080px

Facebookin diaesitys

Diaesitys on toimiva vaihtoehto videoille. Laita peräkkäin tarinallisia kuvia, jotka pyörivät videon tavoin. Hyvin tehtynä muodostavat hauskan kokonaisuuden tuotteiden esittelyyn. Facebookilla on hyvä artikkeli ja muutama ehdotus miten tätä mainosmuotoa voi hyödyntää. Löydät artikkelin tästä. Kuvakoko diamainoksissa on 1280×720 px.

Diaesitys mainoksessa mainoksen kuvakoko on 1200x720px

Facebookin videomainos

Videomainos on yhä suositumpi mainosmuoto, koska video kiinnittää ihmisen huomion. Lataa suoraan Facebookiin, jotta video alkaa pyörimään automaattisesti ja näkyy mahdollisimman monelle ihmiselle. Youtube-videot eivät toimi Facebookissa, koska kilpailijan videon on kilpailijan video, joten päivityksen näkyvyyttä rajoitetaan. Kuvasuhde Facebookin mainosvideoissa 16:9.

Facebookin videomainoksessa kuvan suhde on 16:9

Testaa mainoksiasi!

Facebook antaa mahdollisuuden testata Facebook-mainoksiasi mobiilinäkymässä. Tämä toimii tällä hetkellä kuvamainoksilla. Kiva pikku jippo, jos haluat varmistaa, että oma mainoksesi näkyy myös mobiilissa oikein. Joskus Facebookin oma esikatselu ei skaalaa kuvia oikein, joten ei vara venettä kaada.

Voit lähettää esikatselun Facebook-mainosestasi omaan mobiililaitteeseesi

Facebook-mainosten koot infograafiin koottuna

Ota tästä talteen selkeä infograafi, joka kokoaa mainoskoot yhteet. Pinnaa itsellesi Pinterestiin, niin on aina joku muistilappu tallessa. Lue myös kuinka tehostat Facebook-mainontaasi konversioseurannan avulla ja ota meihin yhteyttä, jos tuntuu että voisimme auttaa!

Facebookin eri kuvakoot infograafin koottuna
Kirjoittaja

Eelis Eskelinen

Loremi ipsumii