Siirry sisältöön

Kuukauden unfairilainen: Markkinoinnin mittaaminen vei oululaisen sydämen

Juuso Koivuniemi hurahti digimarkkinoinnin maailmaan muutama vuosi sitten. Työ Unfairin tallissa tuntui heti omalta jutulta, eivätkä satunnaiset vegaanivitsit ole miestä hetkauttaneet.

Juuso Koivuniemi | UNFAIR

Kuva: Vilma Flinkman

– Ookkonää kohta valmis, huikkaa Juuso, kun haastattelun alku vähän venähtää sovitusta.

Reipas Oulun murre on kaikunut Unfairin tiloissa maaliskuusta 2017 lähtien, kun Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemian kasvatti Juuso liittyi remmiin.

Juuso törmäsi Unfairiin sattumalta liiketalouden ja yrittäjyyden opintojen loppuvaiheessa, kun miehen valmentaja Proakatemialta oli kutsuttu Unfairin järjestämään tapahtumaan. Valmentaja pestasi paikalle Juuson, jolle Unfair jäi mieleen kasvavana, hyvän mielen markkinointitoimistona.

– Tästä hieman myöhemmin kuulin, että talliin haetaan digimarkkinoinnin osaajaa. Pesti oli unelmahommani heti alusta alkaen. Kun Johanna soitti, että olen saanut paikan, oli tunne ihan mahtava. Jo haastatteluista jäi mieleen se, kuinka nauru raikasi ja koko tiimillä oli tosi hyvä fiilis.

Asiakkaan etu edellä

Unfairilla Juuson alaa ovat hakukoneoptimointi, Facebook-mainonta, Google Adwords, digimarkkinoinnin mittarointi ja raportit sekä uutiskirjeiden kokoaminen. Tällä hetkellä työn alla on myös erään asiakkaan messuosaston ja -ohjelman suunnittelu.

– Digimarkkinoinnissa kiinnostaa sen mitattavuus: kaiken voi ainakin periaatteen tasolla todistaa. Se on kokonaisuuksien hallintaa ja jatkuvaa oppimista, eikä ikinä tule sellaista oloa, että nyt on kaikki opittu.

Unfairilla Juuso on samaistunut vahvasti firman haluun ajatella asiakkaan bisnestä.

– Siisteintä on se, kun pääsee kehittämään ja viemään käytäntöön juttuja, joista on juuri lukenut, ja hyödyttää tällä tavoin asiakkaan liiketoimintaa. Esimerkiksi nettisivujen suunnittelu hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on antoisaa.

Toisiaan toistavia päiviä ei Unfairin tallissa Juuson mukaan ole – tilanteet muuttuvat ja vilskettä riittää.

– Aina aamuisin kuitenkin haen ihan ekana kahvia. Sitten tsekkaan, mitä asioita pitää viedä eteenpäin. Aika paljon päivään kuuluu myös vastaamista työkavereiden kysymyksiin, että miten tää digijuttu toimii.

Sopivasti särmää ja uusia tuulia

Vapaa-ajalla Juuso opettelee saksaa, pelailee jalkapalloa ja kokkailee herkkuruokia. Toimiston ainoana vegaanina Juusolta on tiedusteltava, miten mies on pärjännyt lihansyöjien keskuudessa.

– Hyvin! Tässä on lähellä hyviä vegeruokapaikkoja. Henkilökohtaisena tavoitteenani on kääntää Tume vegaaniksi, Juuso heittää haasteen toimiston vannoutuneimmalle siipien ystävälle.

Unfairin letkeä meininki kerää Juusolta kiitosta. Turha pingotus puuttuu, eikä kukaan ole hengittämässä niskaan.

– Päivät täällä ovat hirveän täynnä huumoria. Porukasta löytyy särmää, mutta välitämme myös aidosti siitä, miten työkavereilla menee.

Vuodelta 2018 digitaituri odottaa entistä monipuolisempia projekteja ja suurempia saappaita.

– Heti alkuvuodesta tallissa aloittaa kolme uutta työntekijää. On tulossa kovan luokan porukkaa, odotan kyllä tosi innolla!

Kirjoittaja

Riikka Kämppi

Valoisa viestinnän osaaja, joka vie asioita eteenpäin ja etsii loppuun asti ratkaisuja. Handlaa ison kuvan mutta viilaa vikkelästi pilkkua. Innostunut uuden ajan johtamisesta ja kynäillyt siitä myös gradunsa.