Siirry sisältöön

Facebook palaa käyttäjäystävällisempään suuntaan

Facebookiin on luvassa isoja muutoksia. Miten ne vaikuttavat yksittäiseen käyttäjään ja Facebookissa mainostavaan yritykseen?

Facebook aikoo palata käyttäjäystävällisempään suuntaan

Facebookin Mark Zuckerberg julkaisi viime yönä Suomen aikaa postauksen, jonka hän aloittaa muistuttamalla, että Facebook on alunperin rakennettu nimenomaan ihmisten väliseen yhteydenpitoon ja tuomaan ihmisiä lähemmäksi toisiaan. Facebookin ja muiden tahojen tekemien tutkimusten mukaan ihmissuhteiden vahvistaminen parantaa hyvinvointia, ja tätä tietoa vasten Zuckia tiimeineen on huolestuttanut Facebookin viime aikoina saama palaute, jonka mukaan yritysten, brändien ja median saama palstatila on hautaamassa alleen ihmisten välisen kommunikaation. Tämän palautteen pohjalta Facebookin toiminnallisuuksiin ollaan tekemässä ”suuria muutoksia”, ja Zuckerberg kertoo antavansa tuotetiimeilleen uusiksi tavoitteiksi kiinnostavamman ja merkityksellisemmän sosiaalisen kanssakäymisen.

No siis, yksittäisen käyttäjän kannaltahan tämä on kannalta erittäin hyvä juttu! Vai voitko rehellisesti voi olla viittaamatta, jos kysytään, oletko kyllästynyt Facebookiin ja onko sen käyttäminen tuntunut jo jonkin aikaa ainakin hitusen hölmöltä ja turhauttavalta? Itse ainakin olen viimeisen muutaman kuukauden aikana poistanutkin sovelluksen kokonaan puhelimesta, sillä olen vain kyllästynyt siihen, kuinka feedissä on koko ajan mainoksia (itse asiassa joka kuudes julkaisu on mainos – laskepa omasta feedistäsi) ja kuinka joudun rullaamaan alati samojen tyyppien jopa kolme-neljä päivää vanhoja postauksia aina uudelleen. Ärrrrsyttävää! (Tästä huolimatta olen päätynyt asentamaan sovelluksen takaisin, mikä tietysti on helppo selittää, sillä Facebook lukeutuu omaan työnkuvaani hyvin vahvasti..)

Zuckerbergin mukaan muutoksia on alettu tehdä jo viime vuoden puolella, mutta työ jatkuu vielä kuukausia, ennen kuin muutos näkyy kautta linjan. Jatkossa on siis luvassa vähemmän julkista sisältöä, eli postauksia edellä mainituilta yrityksiltä, brändeiltä ja medialta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa Facebookissa mainostavan yrityksen kannalta?

Sitähän ei vielä tiedä. Selvää lienee ainakin se, että orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen on entistä hankalampaa – tiedotteen mukaan ainakin engagement bait -tyyppisten julkaisujen (kommentoi alle ja voitatykkää ja voitatykkää jos olet joskus...  jne.) näkyvyyttä rajoitetaan entisestään, joten tullaan taas yhteen lempilauseeseeni digimarkkinoinnista puhuttaessa: content is key. Jatkossa on siis entistäkin tärkeämpää tehdä vain aidosti kiinnostavaa, aktivoivaa sisältöä, joka kiinnostaa ja joka herättää keskustelua. Turhat, ketään kiinnostamattomat lätinät ja tylsien tiedotteiden ja vuosikertomusten jakelut on aika unohtaa ihan viimeistään nyt, jos Facebookin käytöllä haluaa jotain saavuttaa. Aina ei toki tarvi haluta, mutta moisilla postauksilla on ollut jo aiemmin ihan turha odottaa mitään reaktioita.

Samalla kun yrityksen niin orgaanisen kuin maksetunkin näkyvyyden rajoittaminen luonnollisesti korpeaa mainostajaa, on hyvä miettiä, mitä olisi tapahtunut pitkällä aikavälillä, jos nykyisellä kurssilla olisi jatkettu? Vähemmän tyytyväisiä käyttäjiä tarkoittaa tietysti vähemmän kiinnostuneita mainostajia ja toisinpäin. Jos muutokset onnistuvat ja Facebookin käyttäjäkokemus paranee ja se aktivoi meitä entistä enemmän – mikä itsessään on jo omanlaisensa kauhukuva – on se luonnollisesti mainosalustanakin kiinnostavampi. Kilpailu harvoista mainospaikoista kovenee, hinnat nousevat, vai mitä tapahtuu? Jännä nähdä. Muutos on kuitenkin aina hyvästä.

Kirjoittaja

Tuomo Lampela

Kaikesta digitaalisesta innostuva monitoimimies ja internetin early adopter, joka on muutaman vuoden syventynyt vahvasti digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Myös kouluttaa aiheen tiimoilta.