Siirry sisältöön

Kahdeksan kovaa ennustusta: Teknologia ja media vuonna 2018

Mitä tapahtuu esimerkiksi podcastien, tekoälyn, somemarkkinoinnin ja julkaisuvastuun suunnalla?

Teknologia ja media vuonna 2018

Kuva: Petri Anttila

Helsingissä järjestetty kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slush keräsi vuonna 2017 yli 20 000 kävijää ympäri maailmaa.

Mitä kuuluu medialle ja teknologialle vuonna 2018? Tässä joukko valistuneita arvauksia tältä kehityksen saralta, jonka vauhdissa on pysyteltävä perässä:

1. Rahoitusvirrat kääntyvät Eurooppaan

Atomicon ja Slushin yhdessä julkistama State of European Tech -raportti on iloista luettavaa. Euroopan tech-skene on vahvempi kuin koskaan, mikä näkyy myös ennätyksiä rikkovassa pääomasijoitusten määrässä. Raportissa Euroopan vahvuuksiksi nimetään muun muassa yritysten kova tekninen osaaminen, yhteistyö perinteisten alojen kanssa sekä osaava työvoima, joka on levinnyt maantieteellisesti laajalle alueelle.

Slushin yhteydessä julkistettiin myös asiakkaamme Grundiumin vastaanottama kahden miljoonan euron pääomasijoitus Kiinasta. Sijoituksen avulla mikroskooppiskanneria kehittävä tamperelaisfirma pääsee ottamaan kasvuloikan kansainvälisille markkinoille. Tästä uutisoi joulukuussa muun muassa Talouselämä ja Aamulehti.

2. Jätit joutuvat julkaisuvastuuseen

Youtuben ja Facebookin kaltaiset jätit joutuvat ottamaan vastuuta alustoillaan julkaistusta sisällöstä. Viime aikoina otsikoihin on noussut tapaus, jonka seurauksena Youtube katkaisi siteensä huippusuosittuun vloggaajaan Logan Pauliin.

Tällä yli 15 miljoonan tilaajan seuraamalla tilillä julkaistussa videossa Paul kuvausryhmineen nauraa ja vitsailee japanilaisessa ”itsemurhametsässä” näkemälleen kuolleelle ihmiselle. Youtube joutui myrskyn silmään kun selvisi, että sen moderaattorit olivat hyväksyneet videon, vaikka sen sopimattomuudesta oli tehty useita raportteja. Jatkossa suurien julkaisualustojen sisältöjä moderoidaan entistä rankemmalla otteella.

3. Median käyttö on saturoitunut

Multitaskaamalla onnistumme ahtamaan vuorokauteen 31:n tunnin edestä tekemistä, todetaan Business Insiderin koostamassa median tulevaisuudesta kertovassa raportissa. Tästä ajasta vietämme 12 tuntia median ja teknologian parissa, joten ei ole ihme, että median käytön ennustetaan seuraavan viiden vuoden aikana kasvavan vain 18 minuutilla. Aasian ja Afrikan kasvavilla markkinoilla tilanne on toki aivan eri.

4. Instagram kehittyy entistä yritysystävällisemmäksi

Siinä missä Snapchat on jokseenkin jumahtanut kehityksessään, on Instagram tuonut sovellukseensa jatkuvasti uusia toimintoja, joista on hyötyä erityisesti yrityksille. Syksyllä 2017 Stories-osioon lisättiin poll-tarra, jonka avulla on mahdollisuus kysyä seuraajilta mielipidettä kahden vaihtoehdon välillä.

Uusimpana toimintona äppiin lisättiin Story Highlights: vuorokaudessa katoavista tarinoista on nyt mahdollista tallentaa parhaat palat suoraan omaan profiiliin. Yrityksille tämä kaikki tarkoittaa sitä, että Stories-osioihin panostaminen ei katoa savuna ilmaan. Seuraajien kartuttamista motivoi myös se, että yli 10 000 seuraajan tilit voivat lisätä stories-postaukseensa linkin, joka avautuu selaimessa swaippaamalla ylös.

5. Podcastit kasvattavat suosiotaan

Kirjan kanssa sohvalle käpertymiselle voi olla vaikeaa löytää aikaa, mutta podcasteja sen sijaan voi kuunnella niin työmatkojen aikana, urheillessa kuin siivotessakin. Kasvava suosio näkyy myös mainostajien kiinnostuksessa: Yhdysvalloissa podcasteissa mainostamisen arvioidaan käytettävän vuonna 2018 noin 256 miljoonaa dollaria, mikä on lähes kaksinkertainen kasvu vuoden 2015 lukuihin verrattuna.

Kuunnelluimpien suomalaisten podcastien kärkisijoilla on muun muassa keikkunut Marjaana Toimisen vetämä ja vaihtuvien vierailijoiden tähdittämä Steal my job, joka käsittelee ”hypeä kaihtaen digitaalisen murroksen aiheuttamia muutoksia suomalaisessa työssä.” Mielenkiintoinen podcast löytyy esimerkiksi Itunesista ja Spotifysta.

6. Tekoäly tulee koteihin

Amazonin Alexa-virtuaaliavustajan rauhoittava ääni lukee sinulle päivän uutiset, soittaa musiikkia ja vastaa kysymyksiisi. Apple vuorostaan kehottaa tekemään kodistasi älykkäämmän uudella HomePod-älykaiuttimellaan. Business Insider kutsui näitä tekoälyn airueeksi tituleerattuja laitteita artikkelissaan Troijan hevokseksi.

7. Lisätty todellisuus peittoaa virtuaalitodellisuuden

Augmented reality (AR) eli lisätty todellisuus kehittyy hurjaa vauhtia, ja sen ennustetaan olevan pian kaikkialla.

Suomalainen Varjo Technologies kohautti alaa joulukuussa julkistamalla kehittämänsä VR-lasit, jotka ovat kilpailijoitansa valovuosia edellä.  Slushin päälavalla tehty julkistus oli yksi startup- ja teknologiatapahtuman odotetuimpia. Yrityksen toimitusjohtaja Urho Konttori paljasti lavalla, että tuotekehityksessä ovat mukana muun muassa Audi, 20th Century Fox ja arkkitehtialan yritys Trimble. Näille yrityksille Varjon kehittämät VR-lasit tarjoavat laajoja mahdollisuuksia esimerkiksi tuotekehitykseen, erikoisefekteihin ja tilasuunnitteluun.

Jotain suurta on odotettavissa, sillä vaikuttavien kumppaneiden lisäksi Varjo on kerännyt itselleen 7 miljoonan euron pääomarahoituksen EQT Venturesilta ja Lifeline Venturesilta sekä 5,7 miljoonan euron tuotekehityslainan Tekesiltä. Virtuaalitodellisuutta hyödyntävien laitteiden sen sijaan ennustetaan käytettävän enimmäkseen pelaamisessa ja opetuksessa.

8. Paluu käyttäjien väliseen kanssakäymiseen 

Mainoksia ja turhuuksia vilisevä somevirta on alkanut pänniä käyttäjiään toden teolla. Snapchatin uudistuksessa erotettiin kavereiden ja muiden medioiden sisällöt toisistaan. Saman suuntaisen päätöksen teki myös Facebook, joka aikoo lisätä käyttäjille ”merkittävien” sisältöjen määrää vähentämällä yritysten ja brändien postauksien saamaa palstatilaa feedissä. Digiosaajamme Tumen kirjoittamassa blogitekstissä pohditaan sitä, miten tämä suuri muutos vaikuttaa yksittäiseen käyttäjään ja Facebookissa mainostavaan yritykseen.

Kirjoittaja

Vilma Flinkman

Kilpailuhenkinen tiimipelaaja, jolta löytyy kädestä kynä ja kaulasta kamera. Hengittää tarinoita ja sosiaalista mediaa. Innostuu helposti ja uskoo, että itseänsä ei pidä ottaa liian vakavasti.