Siirry sisältöön

Kuukauden unfairilainen: Idearikas AD tarjoaa oivalluksen ja naurun hetkiä

Henri Lilius elää ideoiden – kekseliäs AD:mme visualisoi haastavimmatkin strategiat yksinkertaisiksi ja nokkeliksi kokonaisuuksiksi.

AD Henkka Unfair Lean Marketing

Henri on työn laadusta tinkimätön AD:mme, jonka lentävät ideat ovat rakentaneet ainutlaatuisia konsepteja tilanteessa kuin tilanteessa. Miehen taito ideoida ei tukahdu edes kiireen tai paineen alla. Yritysmaailmasta mainosmaailmaan ponnahtanut Henri haluaa aina löytää uusia, ennennäkemättömiä tapoja ilmaista asiakkaan tarpeita.

– Asioita ei tarvitse tehdä niin kuin ne on ennen tehty. On hyvä pyrkiä haastamaan itseään ja miettiä asioita uudella tavalla, Henkka sanoo.

Henri tuntee onnistuneensa, kun oma kädenjälki yllättää. Uuden oppiminen ja kehittäminen saa parhaimmillaan katsojan, mutta myös tekijän itsensä ällistymään.

– Parhaimmat työt eivät ole vain vau-kokemuksia, ne ovat myös ahaa-elämyksiä. En halua kangistua omiin kaavoihini, joten pyrin ylittämään itseni ja asiakkaan odotukset keksimällä aina jotain uutta ja vähän enemmän kuin mitä on pyydetty.

Luovuutta kellon ympäri

Luovan työn ammattilainen ei koe työpäivänsä rajoittuvan kahdeksaan tuntiin. Mielikuvitus laukkaa, vaikka työasiat sulkisikin mielestään, sillä inspiraatiota on kaikkialla.

– Seuraan aktiivisesti maailman menoa, kansainvälisiä mainosjulkaisuja ja -kilpailuja. Monesti juuri ennen nukahtamista saan päähäni ideoita, jotka haluan kirjoittaa ylös myöhempää käyttöä varten.

Kiireisen AD:n vaihteleva arki koostuu milloin taittamisesta, suunnittelutyöstä ja milloin konseptisuunnittelusta. Erityisesti konseptisuunnittelu on miehen mieleen, kun työ aloitetaan niin sanotusti tyhjältä pöydältä. Henrin mielestä onnistuneimmat visualisoinnit saavat hymyn katsojan huulille.

– Huumori on äärimmäisen vahva tehokeino, vahvempi kuin melankolia. Kekseliäs idea painautuu katsojan mieleen ja vieläpä jättäen jälkeensä positiivisen tunnekokemuksen.

Huumori ja toisintekemisen kulttuuri saivat miehen kaksi vuotta sitten kiinnostumaan ja hakeutumaan Unfairin kelkkaan.

– Unfairissa on sopivaa rempseyttä ja palo tekemiseen. Emme ole vain markkinointitoimisto, vaan myös asiakkaan kumppani, joka ymmärtää tämän bisneksen läpikotaisin. Työstä huomaa, kun asiakkaan strategiaan on pureuduttu kunnolla.

Työvälineenä musiikki

Ylöjärveltä kotoisin olevaa Henkkaa ei juuri näe työnteossa ilman kuulokkeita korvillaan. Päivän soundtrack kertoo paitsi sen hetken olotilasta, myös Henkan aikatauluista.

– Jos on kiire ja työ on mekaanista, kuuntelen nopeatempoista musiikkia. Hidas ja selkeä musiikki puolestaan auttaa ideoimaan. Tilanteen salliessa kuulokkeista saattaa kuulua jopa standupia.

Musiikki on Henrille tärkeää ja se kuuluu kiinteästi työn lisäksi myös kaikkeen muuhun päivittäiseen tekemiseen. Tilastotkin sen kertovat:

– Viime vuonna Spotifyn vuosiraporttiini oli kirjautunut liki 3000 tuntia musiikin kuuntelua, Henkka tunnustaa.

Vapaa-ajalla Henkan voi myös hyvällä todennäköisyydellä bongata salilta. Kuntoilu auttaa nollaamaan päätteen äärellä vietetyn päivän jälkeen. Suurin voimavara löytyy kuitenkin kotoa.

– Perheestä saan voimaa. Vaimoni on henkilökohtainen kriitikkoni, jolle aina esittelen työni ja parhaat ideani. Myös pieni neljän kuukauden ikäinen tyttömme on oikea voimapatteri. Hymyllään ja ilollaan hän auttaa jaksamaan kiireisimpienkin aikojen yli, Henri hymyilee.

Kirjoittaja

Lotta Heikkinen

Unfairin uusi copywriter-harjoittelija käy uusiin haasteisiin innolla ja näkee vuorovaikutuksessa vain mahdollisuuksia. Kohdentaa sydämellään ja tekee sanoista tuloksellista taidetta.