Siirry sisältöön

Markkinoinnin trendit M-päivässä: asiakaskokemus ja tarinallisuus

Tampereella ensi kertaa järjestetty M-päivä keräsi myynnin ja markkinoinnin asiantuntijat yhteen. Tiimillemme jäi päivästä erityisesti mieleen tarinallisuus ja asiakaskokemus. Niihin panostamme myös omassa tekemisessämme.

Unfairin tiimi M-päivässä

Tampere-talossa lokakuun lopulla toteutettu Tampereen M-päivä jäi puhututtamaan kahvipöytäkeskustelujen merkeissä. Inspiroivia menestystarinoita pursuava tapahtuma kolahti myös meille, jotka olemme menettäneet sydämemme liinille markkinoinnille ja vaikeiden asioiden yksinkertaistamiselle.

”Asiakaskokemus on uusi tuote”

Puheenvuoroissa nousi kaksi teemaa ylitse muiden: asiakaskokemus ja tarinallisuus. Nokian Renkaiden Online managerin, Antti Merikosken sanoma oli selvä: ”Asiakaskokemus on uusi tuote”. Merikoski painotti sitä, kuinka kehityshankkeissa viestinnän on tärkeä olla mukana alusta asti. Näin tuote saadaan nopeammin markkinoille ja asiakkaille tarjottua heti laadukkaampaa sisältöä. Merikoski esitteli desing sprint -mallilla toteutetun digitaalisen hankkeen, joka sai tiimimme nyökyttelemään innostuneesti.

Desing sprintit ovat myös meillä hyväksi todettu malli toteuttaa konseptointeja ja web-projekteja. Tänäkin vuonna olemme tehneet niitä asiakkaiden kanssa useita ja prosessi on hiottu kuntoon. Desing Sprintit ovat saaneet asiakkailta kiittävää palautetta ja myös näin työntekijän näkökulmasta toimintamalli on loistava – asiat etenevät jouhevasti ja projektiin paneutuminen on tehokkaampaa.

Hyvän tarinan kivijalka on uskottavuus

Tarinallisuuden merkitys välittyi puheissa kahdella tapaa: esiintyjät painottivat tarinan tärkeyttä, ja myös puheenvuorot oli paketoitu huolellisesti tarinan muotoon. Saimme jälleen käytännössä kokea, että aito ja hyvin kerrottu tarina yksinkertaisesti toimii.

Arvoihin pohjautuva tarina sytyttää kuulijan ja jää mieleen. Aitoon kertomukseen on myös helppo samaistua ja ottaa se itselleen. Tähän saatiin vahvistus, kun Lunette Groupin toimitusjohtaja ja perustaja Heli Kurjanen kertoi kuukupeista. Kuukautisiin liitetty pinkki värimaailma tuntui Kurjasesta vieraalta ja ärsyttävältä, joten Lunetessa perinteinen naisellinen hempeily heitettiin romukoppaan ja tilalle suunniteltiin rohkeasti toisenlainen vaihtoehto. Sukupuolineutraalius ja vastuullisuus ovat pohjana Lunetten maailmanvalloituksessa, ja omasta tarpeesta syntyvä tuote on uskottava.

Kyrö Distilleryn Miko Heinilä painotti puheessaan arvojen merkitystä. Puheenvuoro herätti tunteita – kosketti, nauratti ja ihastutti vuoron perään. Taitava esiintyjä sai yleisön puolelleen, ja tärkeimmäksi kotiin viemiseksi jäi muistutus siitä, että tarinallisuuden perustana on loppuun asti mietitty arvopohja ja tapa tehdä asiat omalla tavalla.

Sukellamme pintaa syvemmälle

Myös meille Unfairilla tarinallisuus on tärkeää. Ei tarinan itsensä vuoksi, vaan siksi että oikein käytettynä se on tehokas tapa tuoda sanoma esille. Ensisijaisen tärkeää on kuitenkin ymmärtää asiakkaan liiketoiminnan ydin. Siksi lähdemme liikkeelle aina asiakkaan strategiasta ja arvoista, sillä muuten rakentaisimme vain pintaa ja turinoisimme satuja.

Ilahduttavaa M-päivässä oli myös kotiseuturakkaus. Juurista ollaan vilpittömästi ylpeitä ja ne on hyödynnetty osana tarinaa. M-päivä itsessään oli todiste siitä, että Tampereella osataan ja meillä on hyvä pöhinä markkinoinnin saralla. Oli lisäksi upea päästä tekemään yhteistyötä alan muiden toimijoiden kanssa! Tapahtuma antoi myös hienon mahdollisuuden tavata mahtavia asiakkaitamme ja vaihtaa kuulumisia.

Näissä fiiliksisissä on hyvä jatkaa historiallisissa maisemissa täällä kosken rannalla. Soom moro nääs ens kertaan!

M-päivä on markkinoinnin, myynnin ja liiketoiminnan kehittämisen asiantuntijaseminaari, joka järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Tampereella.  M-päivää on järjestetty Lahdessa jo vuodesta 2005. Tampereen tapahtuman järjestäjinä toimivat Unfair Lean Marketing, Atomi, Karu Films, Mainostoimisto Ilme ja Moretag.

Kirjoittaja

Katri Liukkonen

Idearikas ja elämäniloinen viestinnän moniosaaja ja junior copywriter. Tiimipelaaja, joka innostuu uudesta ja tuo osaamisensa lisäksi projekteihin iloista fiilistä.