Siirry sisältöön
Case         Graafinen         Strategia

Yhden Yön Ihme herättää strategian eloon

Unfairin Yhden Yön Ihme kiteyttää yrityksen strategian tai uuden konseptin ytimen tarinaksi ja visuaaliseksi kuvaksi yhdessä yössä. Pancho Villan strategiakuva ja -tarina tiivistivät yrityksen viisivuotissuunnitelman mieleenpainuvaksi kokonaisuudeksi, jonka avulla ketju saa uutta puhtia toimintansa kehittämiseen.

Pancho

Pancho Villan ja Unfairin porukka onnistuneen Yhden Yön Ihmeen jälkeen

Elokuun alussa Unfairin tiimi matkasi Seinäjoelle. Meksikolaisen ruuan franchising-ravintolaketju Pancho Villa kaipasi uusia strategisia suuntaviivoja kasvunsa tueksi. Ilman selvää yhteistä suuntaa laajan franchising-ketjun johtaminen vaikeutuu.

– Halusimme löytää itsellemme vahvan mission, jota lähteä toteuttamaan seuraavan viiden vuoden aikana. Toivoimme sen tueksi strategiakuvaa, jonka avulla kertoa tavoitteistamme henkilöstölle, Pancho Villan operatiivinen johtaja Teemu Vanharanta taustoittaa.

Ratkaisuksi Teemu valitsi Unfairin Yhden Yön Ihmeen. Mukana olivat Johanna, Taru ja Hanna sekä työtä dokumentoiva Lotta. Kuten aina, tähänkin työhön Unfair kävi käsiksi sukeltamalla syvälle asiakkaan liiketoimintaan, markkinaan ja alan trendeihin niin Suomessa kuin muualla maailmalla.

– Yhden yön ihme on yhteinen puristus asiakkaan kanssa, joka aloitetaan viikkoja ennen johtoryhmän kokoontumista. Pohjatyö on tehtävä huolella, koska Yhden Yön Ihmeessä maalataan isoa kuvaa koko bisneksestä. Siinä etsitään toiminnan perimmäinen missio, kirkastetaan yrityksen epäreilut kilpailuedut sekä suunnitellaan ja sanoitetaan se, mihin ja millä keinoin ollaan menossa, Unfairin toimari Johanna kertoo.

Visio kirkkaaksi dialogilla

Yhden Yön Ihmeen nimi juontaa juurensa sen kaksipäiväisestä bootcampista, jossa asiakas viedään kauas pois toimiston pölyistä pöyhimään strategiaa keskustelun ja liiketoiminnan ydinkysymyksiin pureutuvien tehtävien avulla.

– Oman strategian tiivistäminen ja tarinallistaminen omin voimin on usein haastavaa. Asioita katsoo helposti liian läheltä ja totuttujen suodattimien läpi, Teemu pohtii.

Pancho Villan kanssa Unfair karautti Seinäjoen luonnonkauniiseen Lumolinnaan, jossa miellyttävä paikka, hyvä ruoka ja tekemisen meininki antoivat osallistujille rennot puitteet strategiatyöhön. Lumolinnassa ideoita heiteltiin ahkerasti ja keskustelu eteni luontevasti.

– Panchon vahvuus on heidän eteenpäin suuntautunut katseensa. Paitsi että he vaativat itseltään paljon ja uskaltavat heittäytyä, kaikki tehdään huumorin värittämänä. Heidän kanssaan on ollut todella hauskaa työskennellä, Johanna kertoo hymyillen.

Yhden Yön Ihme voi olla henkisesti raskas, joskin palkitseva kokemus.

– Hyvä dialogi syntyy luottamuksen ilmapiiristä, jossa jokaisen mielipidettä kuunnellaan. Yhteinen tahtotila on harvoin täysin yksiselitteinen, ja vaatii hahmottuakseen avointa mieltä ja paljon työtä. Meidän tehtävämme on saada asiakas puhumaan napataksemme keskustelusta strategian avaintekijät, Taru sanoo.

Teemu vahvistaa, että tiiviin ja pitkäjänteisen työskentelyn jälkeen onnistumisen tunne maistui sitäkin makeammalta.

– Päivän lopussa näki, kuinka jokainen paikallaolija oli antanut kaikkensa. Jokaiselta tiimimme jäseneltä löytyy vahvaa ammattitaitoa ja kun se kaikki taito tuodaan yhteen, saadaan aikaan hienoja asioita. Bootcampilla kehittynyt kuningasidea nostettiin lopulta koko ketjun uudeksi sloganiksi, Teemu kertoo.

Strategia elämään kiteyttämällä

Työntäyteisen päivän päätyttyä Unfair vetäytyy kokoamaan työn antia ja asiakas pääsee ansaitusti lepäämään ja rentoutumaan. Vuosien kokemus paistaa Unfairin tiimin saumattomasta yhteistyöstä, ja tehtävänjako on selkeä:

– Usein Johanna johtaa alkupäivän keskustelua ja Taru kiteyttää strategian kannalta olennaiset asiat sekä hahmottelee kuvan rakennetta ja tarinaa. Itse tykkään napata keskustelusta herkullisia yksityiskohtia ja hauskoja sisäpiirinostoja, joita visualisoimalla saan suunniteltua kuvasta juuri asiakkaan näköisen. Illalla tapahtuu ikään kuin kapulanvaihto, ja otamme Tarun kanssa vahvemmin vetovastuun kuvan viimeistelystä, AD Hanna kertoo.

Työtä viilataan yön pimeisiin tunteihin asti, kunnes se on valmis esitettäväksi aamun valjetessa. Kuvan ja tarinan lisäksi asiakas saa kotiin viemisiksi road mapin ja vinkkilistan, joiden avulla strategiakuva on helppo viestiä edelleen henkilöstölle ja sidosryhmille.

Lumolinnassa jännitys paistoi kaikkien kasvoilta ennen aamun esitystä. Pian suupieliin nousseet hymynkareet paljastivat, että työ oli Panchon väen mieleen.

– Strategiakuva ja -tarina tiivistivät hyvin keskustelumme. Jatkossa työntekijöiden on helppo nähdä ja ymmärtää, mikä on johtava ajatuksemme toimintamme takana, mitä haluamme olla ja miten pääsemme tavoitteisiimme. Olemme hyvin tyytyväisiä lopputulokseen, Teemu päättää.

Kirjoittaja

Lotta Heikkinen

Unfairin junior copywriter käy uusiin haasteisiin innolla ja näkee vuorovaikutuksessa vain mahdollisuuksia. Kohdentaa sydämellään ja tekee sanoista tuloksellista taidetta