Siirry sisältöön

Mihin tämä (markkinointi)maailma on oikein menossa?

Business Battleen Tampereelle oli tänäkin vuonna kerätty nimekkäitä case-puheenvuorojen pitäjiä. Illan huipennuksena nähty battle-osuus kirvoitti osallistujat puhumaan myös ilmastonmuutoksesta ja rakkaudesta. Värikkäät puheenvuorot olivat mielenkiintoista kuultavaa, mutta yksi teema nousi ylitse muiden – merkityksellisyys.

Merkityksellisyyden hakeminen vaikuttaa loogiselta, sillä totta kai markkinoinnin teemat seuraavat yleisiä vallitsevia trendejä. Kun huomiomme yritetään varastaa milloin mihinkin, haemme suuria tunteita ja merkityksellisyyden kokemusta kuka mistäkin. On myös selvää, että maailmalta kuuluvat uutiset lisäävät tyhjyyden tunnetta ja huolta tulevaisuudesta. Haluamme siksi kuulua johonkin suurempaan – johonkin, jolla on väliä.

Ketään ei kiinnosta

Business Battlen voittanut Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma muistutti puheenvuorossaan, että markkinoinnin lähtökohtana on hyvä pitää sitä, ettei ketään kiinnosta tippaakaan. Siitä syystä tyhjänpäiväinen sisällön tuuttaaminen eri kanaviin ei palvele ketään, eikä se ole kannattavaa. Waroman mukaan markkinointiviestintää ostavaa asiakasta kiinnostaa ensisijaisesti viivan alle jäävä summa, mutta markkinointitoimistojen tehtävä on tuoda sydän ja merkitys mukaan kampanjaan.

Myös muut illan puhujat olivat sitä mieltä, että tulevaisuudessa tunnesiteen ja yhteisöllisen kokemuksen tarjoaja pärjää kilpailussa. Yritykset voivatkin parhaassa tapauksessa tarjota jaettua, suurempaan hyvään tähtäävää tarkoitusta asiakkailleen. Waroma painotti puheessaan, että tulevaisuus on tekoja, jotka tehdään nyt. Myös Goforen toimitusjohtaja Timur Kärki muistutti, että markkinointiviestinnällä maalataan kuvaa siitä, mitä kohti halutaan mennä, ja sen avulla vahvistetaan toivottuja käsityksiä.

Vaihda suuntaa, mikäli tarvis

Aikaisemmassa blogi-postauksessa kerroin kuulumisia M-päivästä tältä syksyltä. Tuossa tapahtumassa puheenaiheeksi nousi arvojen merkitys yrityksen viestinnässä. Arvoihin pohjaava kerronta on uskottavaa, ja mikäli haluamme valjastaa yrityksen sanoman isompaan kokonaisuuteen, saattaa olla aiheellista pohtia jopa yrityksen arvoja uudelleen. Onko toimintamme varmasti kestävän kehityksen mukaista, ja onko yrityksemme tulevaisuudessa yhteisen hyvän rakentaja vai tuhoaja? Mikäli haluaa puhutella suurempaa yleisöä, kannattaa ehdottomasti liittyä hyvisten sakkiin.

Ei ihme, että puheenvuorot Business Battlessa käsittelivät osaltaan ilmastonmuutosta. Tänä syksynä julkaistu IPCC:n ilmastoraportti oli huolestuttavaa luettavaa. Me Unfairilla haluamme olla mukana tekemässä muutoksia ilmaston hyväksi. Tekeillä on jotain suurta, josta pidämme meteliä viimeistään ensi vuoden alkupuolella. Pysykäähän kuulolla, me haluamme teidätkin mukaan!

 

Marketing Business Battle järjestettiin 16.11. Sokos Hotel Tornissa Tampereella. Tapahtuman teema oli tulevaisuuden markkinoinnin haasteet.

 

Kirjoittaja

Katri Liukkonen

Idearikas ja elämäniloinen viestinnän moniosaaja ja junior copywriter. Tiimipelaaja, joka innostuu uudesta ja tuo osaamisensa lisäksi projekteihin iloista fiilistä.