Helsingin kaupungin asunnot Oy

Yhden yön ihme – Hekan strategiakuvassa näkyy asumisen monipuolisuus

47 000 asunnosta ja 21 alueyhtiöstä muodostuvassa Hekassa on viime vuosina kohdattu usein sama ongelma: kuinka kertoa ymmärrettävällä tavalla työntekijöille ja sidosryhmille, mistä organisaatiossa on kyse? Samaan aikaan Hekassa oli käynnissä hallinnollisia muutoksia, joiden tueksi toimintaa haluttiin selkeyttää.

Asiakkuusjohtaja Mirka Saarholma kertoo törmänneensä sosiaalisessa mediassa Unfairin Yhden yön ihme -konseptiin, josta tuli heti olo, että se vastaisi omia ajatuksia strategiakuvan luomisesta.

”Strategiakuvan laatiminen ei onnistu niin, että graafikko vain tempaisee jonkun kuvan pystyyn. Kuvan tekijällä tarvitsee olla syvä ymmärrys siitä, millaista sisältöä kuvaan tarvitaan.”

Mirka Saarholma, asiakkuusjohtaja

Toimiva sisältö ja miellyttävä ulkoasu

Päivän kestäneellä bootcampilla käytiin avointa ja vilkasta keskustelua tekemisen luonteesta ja tavoitteista. Päämääränä ei ollut niinkään muuttaa Hekan strategiaa vaan löytää uusia tapoja kertoa organisaation toiminnasta tiiviisti.

– Unfairin laatimassa strategiakuvassa näkyy Hekan aiempia materiaaleja paremmin se, mitä haluamme asiakkaillemme tuoda ja miten erotumme kilpailijoista, Saarholma sanoo.

Informatiivisen sisällön lisäksi ulkoinen ilme saa Hekalta kiitosta. Strategian pohjalta suunniteltiin Hekalle myös brändikuosi, jota yhtiö hyödyntää monipuolisesti mm. erilaisissa printtimateriaaleissa ja liikelahjoissa.

”Näytin strategiakuvaa eräässä johtajatilaisuudessa, ja huoneeseen laskeutui syvä hiljaisuus. Kaikki pitivät ideaa tosi hyvänä ja kysyivät, kuka tämän on toteuttanut. Ilmassa taisi olla pientä kateuttakin…”

Jaana Närö, toimitusjohtaja

Oikea ihme – hyvästi Powerpoint!

Yhteistyö Unfairin kanssa oli Mirka Saarholman mukaan koko prosessin ajan ”sujuvaa, tuoretta ja pirteää”.

– He sparrasivat ja tönivät meitä luontevasti eteenpäin. Taru ja Johanna osasivat kysyä oikeita kysymyksiä, ja Bootcampilla ryhmäydyimme myös johdon kesken uudella tavalla, Saarholma kertoo.

Hän suosittelee Yhden yön ihmettä niille organisaatioille, joille strategia sanana maistuu kuivalta ja joilla ei ole aikaa keskittyä varsinaisen strategiatyön tekemiseen. Unfairin Yhden yön ihmettä Saarholma kuvaa tehokkaaksi toimintatavaksi.

– Saimme niin paljon tehtyä lyhyessä ajassa, että se tuntui ihmeeltä. Strategiakuva tulee oikeasti valmiiksi yhdessä yössä – varsin osuvasti nimetty konsepti siis.

"Kukaan ei jaksa katsoa pitkiä Powerpoint-esityksiä. Taru ja Johanna osasivat kysyä oikeita kysymyksiä, ja Bootcampilla ryhmäydyimme myös johdon kesken uudella tavalla. Unfairin laatimassa strategiakuvassa näkyy Hekan aiempia materiaaleja paremmin se, mitä haluamme asiakkaillemme tuoda ja miten erotumme kilpailijoista."

Mirka Saarholma

asiakkuusjohtaja

Helsingin kaupungin asuntojen strategiakuva

Onni asuu Hekalla

Hekan strategian ytimessä on tarjota asukkailleen kohtuuhintaista, laadukasta ja turvallista arkea. Hekalla panostetaan erityisesti palvelujen toimivuuteen, asukastoiminnan kehittämiseen sekä asukkaiden uudenlaiseen osallistamiseen. Heka on Suomen suurin vuokranantaja ja heidän 50 000 asunnossa asuu yli 92 000 helsinkiläistä.