Kotipizza Group Oyj

Yhden yön ihme – Kotipizzan missio taottiin timantinkovaksi strategiakuvaksi

Tuntia

24

Strategiakuva

1

Jos jotain tehdään, se tehdään tunteella. Kotipizza Group Oyj:n toimitusjohtaja Tommi Tervanen on aina ollut mies, jolla on vahva missio.

Fast casual -ravintolaketjutoimintaan erikoistunut Kotipizza Group Oyj etsi uutta tapaa kiteyttää yritysen strategia ja missio, jotta se on helppo viestiä asiakkaille ja ketjuyrittäjille eri kanavissa. Yrityksen tavoitteena on tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan ja tehdä syömisestä kivempaa.

”Jumalauta sen visualisoinnin on oltava aamulla valmis, kun hallitus ja johtoryhmä kokoontuu hyväksymään kuvan. – Ja valmista tuli!”

Tommi Tervanen, toimitusjohtaja

Unfairin Yhden yön ihme – strategiabootcampilla Kotipizza Groupin liiketoimintastrategia kirkastettiin yhteen kuvaan yhdessä yössä. Tuloksena on väkevä strategiakuva, joka tukee koko konsernin tavoitteiden täyttymistä ja helppo kertoa ja jalkauttaa arkeen.

Timantin puristamisessa myös asiakkaalla on merkittävä rooli. Samalla, kun tiivis aikataulu pakottaa linjaamaan tulevaisuuden näkymät jiiriin, tekemisen tuska hitsaa porukkaa yhteen aivan uudella tavalla. Tervasen mukaan kokemus on pelonsekaisen kauhun, kaaoksen ja euforian sekoitus, mutta se kuuluu prosessiin.

”Yhden yön ihme on tosi haastava, mutta hyvä formaatti. Se patistaa johtoryhmän ja hallituksen oikeasti miettimään, miksi ollaan olemassa ja mikä on bisneksen tarkoitus. Oli hienoa nähdä, miten yhteinen näkemys syntyy ja sitouttaa ihmiset prosessin aikana.”

Ketterä korjaa potin

Tervasen mukaan Suomessa bisnes on pitkälti ollut hyvin insinöörivetoista hommaa, jossa asioita hinkataan ikuisuuteen asti. Kuluttajat kuitenkin odottavat koko ajan uusia ja entistä parempia asiakaskokemuksia.

”Rohkeus, kyky kuunnella palautetta ja nopea ulostulo ovat entistä olennaisempia tekijöitä niin konseptikehityksessä kuin tuote- ja palvelusuunnittelussa. Unfairin strategiakuva on osoitus ketterän tekemisen merkityksestä tämän päivän bisneksessä.”

Liinissä hengessä Tervanen lähti saman tein ulkoiluttamaan tuoretta strategiakuvaa ja -tarinaa kentällä aina Amerikkaa myöten. Ketterän testauksen ja pienen jälkihionnan myötä Kotipizza Groupin ”Tehdään syömisestä kivempaa” -missio on nyt valmis valtaamaan maailmaa.

”Etenkin suosittelen konseptia firmoille, joilla on haasteena sanoittaa, mitä ne ovat ja mitä tekevät.Oli tosi hyvä fiilis tehdä tätä yhdessä.”

"Halusimme löytää uuden tavan kytkeä strategia jokapäiväiseen tekemiseen ja sitä kautta tukea koko konsernin kasvutavoitteiden täyttymistä. Unfairin Yhden yön ihme auttaa yrityksiä puristamaan yhdessä päivässä kokoon bisneksen ydinarvot ja vision sekä sitoutumaan niihin. Hyvä fasilitointi jäsentää ajatukset, jotka piirtäjä kokoaa taidokkaasti kuvaksi. Oli tosi hyvä fiilis tehdä tätä yhdessä."

Tommi Tervanen

Toimitusjohtaja

Maailma pelastuu pizza kerrallaan

Kotipizza Group on suomalainen pörssiyritys, joka kehittää fast casual -ravintolakonsepteja. Sen missio on tehdä maailmasta parempi paikka pizza kerrallaan. Konserni panostaa toiminnassaan asiakaskokemukseen, digitaalisiin innovaatioihin ja vastuullisuuteen. Kotipizza Groupiin kuuluu mm. pohjoismaiden suurin pizzaketju Kotipizza Oyj, joka on yksi Suomen tunnetuimmista ravintola-brändeistä. Kotipizzalaisia yhdistää rakkaus pizzaan, tahto yrittää ja rohkeus kokeilla uutta.

Kotipizza osti yhden yön ihmeen