Lempäälän kunta tarvitsi vahvan kasvun ja yhteisöllisyyden tueksi uuden kuntastrategian, joka on innostava ja helposti ymmärrettävä. Kilpailutuksen tuloksena Unfair kutsuttiin ottamaan haaste vastaan.
”Halusimme kuntastrategian, joka syntyy kuntalaiset edellä – ja on jokaisen helppo ymmärtää.”
Heidi Rämö, kunnanjohtaja
Ideasta strategiaksi neljässä kuukaudessa
Kumppaniksi haluttiin toimija, jolla on strategisen osaamisen lisäksi viestinnällistä ja visuaalista näkemystä sekä kyky viedä prosessi hallitusti maaliin tiukassa aikataulussa. Unfairin rooli oli toimia paitsi työpajojen ja johtoryhmien fasilitaattorina myös strategian kiteyttäjänä ja tarinallistajana. Työskentelyssä hyödynnettiin ketteriä Lean Startup -menetelmiä, jotka perustuvat yhdessä tekemiseen, nopeaan testaukseen ja jatkuvaan oppimiseen. Liini strategiaprosessi vietiin läpi vajaassa neljässä kuukaudessa.
”Unfairin vahvuus on asiakkaan strategian ymmärtämisessä. Ulkopuolisena toimijana he auttoivat meitä kiteyttämään strategian hengen ja sanoman sujuvaksi ja helposti ymmärrettäväksi.”
Avainasemassa kuntalaisten osallistaminen
Valtuustolle suunnatun ensimmäisen työpajan pohjalta kiteytimme aihiot visiosta ja strategian painopisteistä, jotka annettiin heti kuntalaisten arvioitaviksi avoimissa keskustelutilaisuuksissa. Näkemystä syvennettiin sähköisellä kyselyllä sekä keskeisille sidosryhmille ja vaikuttajille suunnatuissa Round Table -keskusteluissa. Strategian henkeä testattiin ja muokattiin kentältä saadun palauteen pohjalta koko työskentelyn ajan.
”Voin ylpeänä sanoa, että tämä on aidosti kuntalaisten ja valtuutettujen yhdessä tekemä visio ja strategia.”
Lempäälän uusi visio on vahva ja mieleenpainuva: ”Lempäälä – Kunta, joka sanoo kyllä!”. Kun kuntalaiset kutsuttiin avoimin mielin mukaan prosessiin, jokaiselle lempääläiselle tarjoutui mahdollisuus tuoda omat ajatuksensa esiin ja vaikuttaa lopullisen strategian tavoitteisiin ja sisältöön.