Nokian kaupunki

Tyylikäs konseptikirja uniikin asuinalueen markkinointiin

Nokia on kasvava, lähes 35 000 asukkaan kaupunki Pirkanmaalla, erinomaisella sijainnilla. Vetovoimaisen Tampereen kaupunkiseudun kupeessa sijaitseva Nokia tarjoaa asukkailleen kaunista luontoa ja hyvät palvelut.

Nokian kaupunki on uudistanut brändistrategiansa ja panostanut kaupunkimarkkinointiin paljon viime vuosina. Nyt Nokian Viinikanniemeen on rakentumassa uniikki asuinalue, jonne tulee 30 uutta omakotitonttia, joista kahdellakymmenellä on oma ranta. Kyseessä on harvinainen alue koko Pirkanmaalla, joten sille haluttiin tehdä laadukas markkinointikonsepti – projektiin kumppaniksi valikoitui Unfair ja liini sprinttimalli.

”Pirkanmaalla ei ole hetkeen ollut tarjolla tällaisia omarantaisia tontteja Pyhäjärven rannalla, joten kohde on ainutlaatuinen. Projektin kunnianhimoisena tavoitteena oli tehdä konseptista kaupungin markkinointiviestintään sopiva ja haluttuja kohderyhmiä houkutteleva tyylikäs ja laadukas kokonaisuus.”

Laura Niittymäki, markkinointipäällikkö

Unfairin liini sprinttimalli hurmasi asiakkaan

Unfair valikoitui kumppaniksi ranskalaisella eli kiinteähintaisella kilpailutuksella. Unfairin liini sprinttimalli, hyvät referenssit sekä selkeä tarjous vakuuttivat asiakkaan.

”Teimme oikean valinnan. Unfairilla oli perehdytty aiheeseen ja asiakkaaseen hyvin. Haaste ja tarve ymmärrettiin erinomaisesti.”

Laura Niittymäki, markkinointipäällikkö

Sprintti käynnistettiin workshopilla, johon osallistui työntekijöitä Nokian kaupungin kaupunkimittauksesta, kaavoituksesta ja markkinoinnista. Workshopissa Unfair sparrasi asiakasta määrittelemään kohteen tärkeimmät myyntivaltit ja kohderyhmät. Keskustelu soljui tapaamisessa aktiivisesti ja ideoita palloteltiin rohkeasti.

”Olemme kaikki todella tyytyväisiä liiniin sprinttimalliin. En ole tehnyt konseptointia näin tehokkaasti aiemmin. Työpajassa oli erityisen arvokasta jakaa mielipiteitä ja miettiä mm. kohderyhmiä kaikkien asiantuntijoidemme kesken. Unfair fasilitoi työpajan erinomaisesti. Sain keskusteluista paljon arvokasta tietoa oman työni tueksi.”

Laadukas konseptikirja pitkäjänteiseen markkinointiin

Workshopissa Unfair nappasi asiakkaan ideoista ja toiveista hyvin kiinni, ja visuaalisen ilmeen ensimmäinen luonnos valmistui jo työpajassa. Lopputuloksena Unfair laati konseptikirjan, joka perustuu Nokian kaupungin brändi-ilmeeseen.

”Konseptikirjan visuaalisuudessa on juuri tavoittelemamme fiilis ja tekstit ovat huolellisesti viimeisteltyjä. Arvostan sitä todella paljon. Tekstit ovat niin sujuvia, että olen voinut tehdä helposti niiden pohjalta markkinointikampanjaan esimerkiksi erilaisia artikkeleita printti- ja verkkolehtiin.”

Laura Niittymäki, markkinointipäällikkö

Konseptikirjan lisäksi Unfair suunnitteli markkinointiin brändin mukaisia jalkautusmateriaaleja, kuten esitteen, messuosaston, printti-ilmoituksia, bannereita ja ulkomainoksia, joista asiakkaan saama palaute on ollut todella positiivista. Koska asuinalueen markkinointi on pitkä prosessi, kiinnostus pitää herättää ajoissa – harva ostaa tonttia heräteostoksena.

Viinikanniemi on näkynyt halutuille kohderyhmille todella hyvin ja vuoden 2021 lopulla toteutetut digikampanjat eri medioissa Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla olivat menestyksekkäitä. Etuovessa pyörineen kampanjan tulokset olivat suorastaan huikeat. Klikkausprosentit olivat kaikissa mainosmuodoissa keskiarvoja paremmat ja Viinikanniemen sivuille siirryttiin aktiivisesti. Mainokset tavoittivat erinomaisesti halutun kohdeyleisön. Etuovesta kerrottiin, ettei yksikään vastaavan kokoluokan kampanja ole päässyt lähellekään näitä lukuja vertailuaikana.

”Tontit tulevat myyntiin helmikuussa 2022, mutta puhelin on soinut paljon koko viime syksyn ajan. Kyselyitä tonteista on tullut eri puolilta Suomea. Olen todella tyytyväinen yhteistyöhön Unfairin kanssa, tällainen työmalli on loistava ja toteutus ammattitaitoinen.”

Laura Niittymäki, markkinointipäällikkö

Viinikanniemen asuinalue Nokialla