Pirkanmaan Jätehuolto

Räätälöity koulutus mainekriisien taklaamiseen

Pirkanmaan Jätehuolto huolehtii 17 kunnan lakisääteisistä jätehuoltopalveluista. Yhtiö on kuntien omistama ja palvelee lähes puolta miljoonaa asiakasta eli pirkanmaalaista asukasta. Yritykset ja yhtiöt luovivat tänä päivänä vaativassa mediamaailmassa, sillä sosiaalinen media tuo eteen monia haasteita, kuten erilaisia maineriskejä ja -kriisejä.

Myös Pirkanmaan Jätehuollossa huomattiin, että maineriskien tunnistamiseen ja kriisiviestinnän suunnitteluun tarvitaan lisää osaamista. Unfairin tallista laukattiin apuun.

”Tajusimme, että kriisiviestintäohjeemme on melko tekninen. Siinä selvitettiin esimerkiksi, miten viestiä tulipaloista. Halusimme ohjeeseen näkökulmia ja suunnitelmia myös mainekriisien varalle.”

Paula Pokkinen, viestintäasiantuntija

Asiantuntevassa koulutuksessa pureuduttiin aitoihin kriiseihin

Unfair veti Pirkanmaan Jätehuollon henkilökunnalle kriisiviestinnän etäkoulutuksen ja viestintätiimille vielä erikseen etäworkshopin. Niiden lopputuloksena yhtiö sai päivitetyn kriisiviestintäsuunnitelman sekä lisää valmiutta varautua kriiseihin ja varmuutta sekä työkaluja viestiä niiden aikana.

Koulutus räätälöitiin asiakkaan liiketoimintaan ja toimintaympäristöön, jotta asiakas sai koulutuksesta ja workshopista mahdollisimman paljon irti. Unfairilla perehdyttiin perusteellisesti asiakkaan liiketoiminnan erityispiirteisiin sekä haasteisiin – ja tietysti olemassa olevaan kriisiviestintäsuunnitelmaan. Taustatyönä Unfair teetti yhtiössä myös sisäisen kyselyn. Sillä kartoitettiin mahdollisia aitoja ongelmatilanteita, joihin kaivattaisiin apua sekä maineriskejä, joihin pitäisi varautua.

Unfairin koulutusten keskusteleva ja rento tyyli sekä esimerkkien avulla eteneminen saavat kiitosta myös Pirkanmaan Jätehuollolta. Vaikka aihe oli haastava, esihenkilöt ja työntekijät saivat ryhmissä keskustellen koottua hyvää tietoa mahdollisista maineriskeistä. Unfairin ote koulutuksessa oli reipas, selkeä ja konkreettinen ja kouluttajat tarjosivat asiakkaalle erityistä asiantuntemusta, kuten työkaluja mediaviestintään.

”Olemme usein eri medioiden toimittajiin yhteydessä, joten Unfairin tuoma journalistin näkökulma kriisiviestintätilanteisiin oli meille erinomainen lisä.”

Paula Pokkinen, viestintäasiantuntija

Päivitetty kriisiviestintäsuunnitelma ennakointiin ja reagointiin

Unfair teki konkreettisia parannusehdotuksia kriisiviestintäsuunnitelmaan. Se sisältää sekä taustatietoa, käytännön esimerkkejä kriisitilanteista ja maineriskeistä että ohjeita niiden ennaltaehkäisyyn. Suunnitelma on myös aiempaa selkeämmin jäsennelty, mikä helpottaa sen hyödyntämistä stressaavassa kriisitilanteessa.

”Arvoistamme yksi on vastuullisuus ja sitä kannamme joka päivä, joka tilanteessa. Haluamme kohdata kriisit valmistautuneena ja olla itse äänessä. Unfairin koulutuksen, sparrauksen ja kriisiviestintäsuunnitelman päivityksen ansiosta meillä on siihen entistä paremman valmiudet.”

Paula Pokkinen, viestintäasiantuntija