Pirkanmaan Voimia Oy

Yhden yön ihme – Massiivisesta dokumentista tarinallistetuksi strategiakuvaksi

Kun Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ateria- ja puhtauspalvelut yhtiöitettiin Pirkanmaan Voimia Oy:ksi, oli toimitusjohtaja Esa Sairaselle selvää, että uuden yhtiön strategia täytyy saada puristettua helposti ymmärrettävään ja lähestyttävään muotoon.

– Toimiala ja arjen työ eivät yhtiöittämisessä muutu, mutta halusimme terävöittää strategista ajattelua ja nostaa henkilöstön ja asiakkaat entistä enemmän tekemisen keskiöön. Kun yhtiö on uusi, sillä on myös uusia ajatuksia ja muutoshalua. Nämä asiat piti pystyä viestimään ytimekkäästi ja mieleenpainuvasti, Sairanen taustoittaa.

Strategia, joka herättää ahaa-elämyksiä

Strategian kiteyttäminen yhteen kuvaan on aina kunnianhimoinen haaste. Voimian tapauksessa haastekerrointa lisäsi se, että yhtiöllä on useita kohderyhmiä vauvasta vaariin ja kuvan tuli puhutella kaikkia liiketoiminnan osa-alueita. Strategiakokonaisuuden taustalla on aina paljon asiaa, joten kirkastamisessa on tehtävä valintoja siitä, mitä asioita kuvaan nostetaan ja miten ne tarinallistetaan.

”Yhtiönä meidän täytyy miettiä myös kasvua ja kehitystä hiukan eri tavalla kuin puhtaasti kuntamaailmassa toimiessa, joten sekin tuli saada kuvattua visuaalisesti.”

Esa Sairanen, toimitusjohtaja

Unfairin ja Voimian saumattoman yhteistyön tuloksena tarinaan ja kuvaan saatiin poimittua ne elementit, jotka välittävät juuri oikean kuvan yrityksestä ja sen kulttuurista.

– Ensisijaisesti kuva on tarkoitettu meille itsellemme, mutta sitä tai osia siitä käytetään myös ulkoisessa viestinnässä esimerkiksi rekrytoinnin tukena. Kuvaan upotetut viestit synnyttävät ahaa-elämyksiä ja oivalluksia, jotka jäävät mieleen ja helpottavat strategian muistamista arkisen aherruksen keskellä, Sairanen sanoo.

Unfairin strategia-bootcampilla keskitytään kuvan ohella myös strategiatarinaan, joka voi elää irrallaan kuvasta. Se muuttaa yksittäiset lauseet ja tavoitteet johdonmukaiseksi kertomukseksi.

”Strategiakuva ja sen ympärille rakennettu tarina on ennen kaikkea osa strategian jalkautuksen työkalupakkia. Nyt kaikki Voimiaa koskevat tarinat lähtevät strategiasta ja muodostavat jatkumon.”

Liiniä markkinointia parhaimmillaan

Strategia-bootcamp on parhaimmillaan silloin, kun yrityksen strategiatyö on jo käynnissä, mutta sen tärkeä viestinnällinen vaihe eli kiteyttäminen ja tarinallistaminen puuttuvat. Voimialla oli selkeä visio siitä, mitä tarinalta ja kuvalta ja halutaan, joten lähtökohdat liinille bootcampille olivat hyvät.

– Meille oli äärimmäisen tehokas tapa viimeistellä strategia tällä tavalla, Sairanen päättää.

"Unfair on strategioiden kirkastamisen ammattilainen, joten heidän kanssaan työ sujui uskomattoman nopeasti. Olisi ollut ajanhukkaa, jos olisimme yrittäneet tehdä sen itse."

Esa Sairanen

Toimitusjohtaja

Pieniä ihmeitä joka päivä

Pirkanmaan Voimia on Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama yhtiö, joka tarjoaa vuosittain 12 miljoonaa ateriaa muun muassa päiväkodeissa, kouluissa, sairaaloissa ja ikäihmisten asumispalveluissa. Lisäksi Voimia huuolehtii tilojen puhtaudesta ja viihtyisyydestä yli 400 kiinteistössä.