Uudet palveluideat myyntikuntoon tehokkaalla tuotteistusprosessilla

Huolella laaditun tuotteistusprosessin ansiosta tuotteistukset sujuvat nopeasti ja tuotteet ovat yhdenmukaiset sekä noudattelevat brändin ilmettä ja viestiä.

Unfairilta en saa vain omaa ehdotustani takaisin kirjaimellisesti toteutettuna. Saan aina enemmän kuin olen pyytänyt. Myös sillä on iso merkitys, että Unfair ymmärtää mitä teemme.

Pirkko Laitinen
Markkinointijohtaja

Platform of Trust tarjoaa asiakkailleen data-alustan, joka mahdollistaa täysin uuden tavan käsitellä dataa. Alustan juju piilee siinä, että se harmonisoi eri lähteistä ja eri muodoissa saatavan datan, jolloin tiedon yhdistäminen ja analysoiminen helpottuu. Samalla se vähentää moninaisten integraatioiden tarvetta.

Varsinaisen alustan ohella yrityksessä syntyy myös erilaisia tuotekehityksen sivutuotteita, joilla on kaupallista potentiaalia. Jotta spin off -tuotteet saadaan helposti myytävään ja markkinoitavaan muotoon, päädyttiin tuotteistamiseen laatimaan systemaattinen ja säännönmukainen prosessi. Kun konsepti on kerran hiottu kuntoon, pyörää ei joka kerta tarvitse keksiä uudestaan.

Tuotteistusprosessi kuntoon parissa viikossa

Tuotteistusprosessin laatiminen käynnistettiin Unfairin fasilitoimalla päivän mittaisella workshopilla. Tavoitteena ei ollut vain uututtaan kiiltävä sales deck valitulle esimerkkituotteelle, vaan Unfair haastoi platformilaiset ottamaan kantaa myös esimerkiksi tuotteiden hinnoitteluun, nimeämiseen sekä brändihierarkiaan. Samalla harjoiteltiin myös tuotteiden olemassaolon tarkoituksen, why?:n, tarkoituksen kirkastamista.

Kävimme läpi asioita, joita en ollut itse tullut edes ajatelleeksi. Saimme Unfairilta teorian ja selkeät perustelut sille, mitä asioita kannattaa tehdä ja miksi. Tämä auttoi meitä saavuttamaan yhteisymmärryksen oman porukan sisällä.

Pirkko Laitinen, Markkinointijohtaja

Puserruksen tuloksena saatiin aikaiseksi valmiit linjaukset, joita noudattamalla kaikki tulevat tuotteistusprosessit sujuvat nopeasti ja tuotteet ovat yhdenmukaiset sekä noudattelevat brändin ilmettä ja viestiä. Ja syntyi se sales deckikin, kun lopulta kaikki myyntimateriaali lyötiin yksiin kansiin.

Unfairin johdolla käsittelimme asiaa kaikista kulmista. Tulevaisuudessa ei voi tulla eteen mitään, mitä olisimme unohtaneet miettiä. Kun prosessi, siihen liittyvät kysymykset ja pohjat tulevia tuotteistuksia varten ovat olemassa, meiltä säästyy paljon aikaa ja stressiä.

Haasteena perinteisistä IoT-alustoista eroava malli

Tuotteistamisprosessin mallintaminen on vain yksi projekti Platform of Trustin ja Unfairin kumppanuudessa, sillä yhteistyötä on tehty jo Platform of Trustin alkutaipaleesta saakka.

– Meidän suurin haasteemme on se, että tapamme käsitellä dataa on aivan uusi. Unfair on alusta asti ollut apunamme sanoittamassa ja kiteyttämässä monimutkaista konseptiamme. Vuosi sitten olimme itse vielä ihan hukassa, mutta siitä huolimatta Unfair onnistui kuvittamaan tekemisemme siten, että lopputulos pitää paikkansa yhä tänäkin päivänä, Laitinen kertoo.

Kaikessa näkyy se, että Unfair ymmärtää mitä me teemme. Siten voimme yhdessä toteuttaa asioita, jotka ovat oikeasti järkeviä firman ja asiakkaiden kannalta. 

Harmonisoimme kaikenlaista dataa

Platform of Trust oy on vuonna 2019 perustettu Vastuu group oy:n tytäryhtiö. Yrityksen ydintuote on data-alusta, joka harmonisoi eri lähteistä eri muodoissa tulevan datan ja mahdollistaa sen yhdistämisen ja hyödyntämisen.

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Taru Kumpulainen

Strategi, COO (founder & COB)

+358 40 080 6379

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta