R-kioski

Yhden yön ihme – Ärrän strategia kirkastui Unfairin käsissä yhdeksi kuvaksi

Tuntia

24

Strategiakuva

1

”Mitäs jos tehtäis sellainen strategiakuva, mistä jokainen ärräläinen saa merkitystä työlleen.” – Ja näin tehtiin.

R-kioski tarjoaa asiakkailleen tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita aamusta iltaan. Vaikka strategian suhteen ketjulla olikin selvät sävelet, ei sisäinen tarinankerronta ollut täysin johtanut toivottuihin tuloksiin. Toimitusjohtaja Teemu Rissanen kaipasi avukseen kättä pidempää ja kutsui Unfairin apuun.

”Yhtenäinen kerronta on strategian haaste, mikä näkyi meilläkin. Strategiakuva on arjen työkalu, johon palataan aina, kun mietitään, mitä ollaan tekemässä.”

Teemu Rissanen, toimitusjohtaja

Yhden yön ihme -bootcampilla synnytetty strategiakuva kokoaa yhteen sen, miksi R-kioski on olemassa, mihin se tähtää ja miten tavoitteisiin päästään. Brändin henkeen sopiva kuvamaailma ja helposti samaistuttava tarina nostaa kauppiaan keskiöön tarjoten monipuolisen työkalun koko organisaatioon strategiseen viestintään.

Luottamus syntyi heti

Kokemuksena Unfairin Strategia-bootcamp ylitti Rissasen odotukset. Kriteerit olivat korkealla, eikä viisastelijoita kaivattu. Strategiatyöskentelyssä toimitaan herkällä maaperällä, ja ulkopuolisten kohdalla kemioiden kohtaaminen on aina iso kysymysmerkki. Kun tavoite on selkeä, asiakkaalla on hyvä ja luottavainen tunne heittäytyä mukaan.

”Yhteistyö Unfairin kanssa oli antoisaa. Nyt päästiin tosi nopeasti todella syvälle, mikä teki vaikutuksen. Unfairille ei tarvitse toistaa ja selittää meille itsestään selviä asioita.”

Karin Gummerus, viestintäjohtaja

Rissasen mukaan strategiakuvan kokoaminen on Unfairilla selkäytimessä – vahvan näkemyksen kautta kuvasta rakennetaan ehjä kokonaisuus, jossa tarina kulkee loogisesti. Keskustelua ei epäröidä myöskään tarvittaessa haastaa.

– Unfair toimi Bootcampilla ihailtavasti. Unfairilaiset olivat saman tien kartalla meidän avainasioista, mistä isot pisteet heille! Hämmästyttävää on myös, miten Unfair pystyi rönsyilevästä keskustelusta nappaamaan oikeat asiat. Bootcampilta lähdettäessä tiesimme yksimielisesti, että kuva on nyt valmis ulkoilutettavaksi.

Meidän ärrä helpottaa arkea ja piristää päivää

Ärrän strategiakuvan keskiössä on kauppias, ei ketju. Tämä oli Rissasen mukaan itsestään selvää, mutta kuvan kautta missio välittyy vahvemmin:

”Kuvan avulla voidaan ketjun sijaan entistä paremmin puhua kauppiaiden menestyksestä ja nostaa esiin, mitä yksittäinen kauppias on tehnyt. Tämä herättää uudella tavalla samaistumisen tunnetta strategiaan.”

Vaikka Bootcampilla keskustelu paikoin pyöri ympyrää, oli Bootcamp Rissasen ja Gummeruksen mukaan tarpeellinen, jotta johtoryhmässä saatiin tilaa käsitellä ja koota yhteen eri ihmisten näkemykset. Lopputulos on sitä parempi, mitä useamman kädenjälki siinä näkyy.

”Kuva kokoaa yhteen sen, miksi ollaan olemassa. Prosessien sijaan kuva kertoo strategian ärrämäisellä tavalla, ihmisten ja tarinan kautta.”

"Me ei olla kauhean hyviä kuuntelemaan konsultteja tai toisten viisasteluja. Unfairin kanssa kaikki toimi heti kättelyssä. Heillä on miellyttävä, selkeä ja ammattitaitoinen ote asiaan. Heti syntyi luottamus, että näiden ihmisten kanssa on kiva tehdä töitä, he osaavat hommansa ja lopputuloksesta tulee hyvä. Vahvan näkemyksen kautta kuvasta rakennetaan ehjä kokonaisuus, jossa tarina kulkee loogisesti. Keskustelua ei epäröidä myöskään tarvittaessa haastaa."

Teemu Rissanen

toimitusjohtaja

R-kioski kuvitusta

Nopeasta ja mukavasta asioinnista tuttu "Ärrä"

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 560 myymälällä.

R-kioski strategiakuva painettuna
R-kioskin strategian ytimessä ovat yrittäjät R-kioskin strategiakuva