Unfair toimii myynnin monitoimitalo Soldemille sparraajana niin liiketoiminnan kuin viestinnän eri osa-alueilla. Soldemin ja Unfairin pitkäaikainen kumppanuus on alkanut jo Soldemin toimiessa nimellä Telecenter.
”Halusimme kumppanin, joka ymmärtää, keitä me olemme. Olemme voineet luottaa Unfairin näkemykseen, mitkä ovat niitä timantteja, joilla kannattaa tehdä ulostuloja.”
Veera Lehtismäki, toimitusjohtaja
Brändityön avulla kiinnostavia kärkiä viestintään
Yksi osa kumppanuuttamme on Soldemin brändin kehittäminen. Brändityö aloitettiin syksyllä 2019, kun yritys oli kantanut uutta nimeään vasta varsin lyhyen ajan.
”Oli alusta asti selvää, että juuri Unfair lähtee tekemään brändäystämme. Tiesimme, että Unfairilta saamme täyden keskittymisen ja aidon halun tehdä meille hyvä lopputulos.”
Brändäys aloitettiin yhteisellä workshopilla, jossa pääosassa oli yrityksen strategian kirkastaminen. Unfair kiteytti Soldemin ydinviestit message houseen, joka on tehokas tuki viestinnälle. Työn aikana nousi esiin, että Soldemilla on paljon kiinnostavaa viestittävää ja tiedotettavaa.
Yhteistyömallina sparraus
Soldemilla ollut viestinnän haaste on monelle yritykselle hyvin tuttu. Omasta yrityksestä ja itselle tutulta toimialalta on joskus vaikea tunnistaa aiheet, jotka kiinnostavat yleisöä ja toimittajia.
”Ulkopuolinen reflektointi on ollut todella arvokasta, sillä viestinnän kiteyttäminen itse on ollut välillä hyvin haastavaa.”
Viestinnän tueksi olemme jatkaneet hyväksi havaittua sparrausmallia. Soldem saa Unfairilta tukea viestinnän kärkien löytämiseen sekä kanavakohtaiseen ideointiin, jonka jälkeen Soldemilla viedään asiaa itse eteenpäin. Niin mediatiedotteet kuin blogitekstit käyvät tarvittaessa vielä Unfairin pöydällä, jolloin kulmia hiotaan timantiksi.
”Kumppanuus pitää meidät oikealla polulla, jotta noudatamme suunnitelmaa eikä toimintamme ole pirstaleista. On hienoa saada mielipiteitä siihen, mihin meidän kannattaa käyttää oma aikamme!”
Yhteistyömalli toimii hienosti; Soldem on saavuttanut upeita tuloksia ulostulojensa myötä. Esimerkkinä keväällä 2020 Aamulehden juttu, joka nostettiin etusivulle asti. Lehtismäen mukaan Soldemin nimi on selkeästi tavoittanut ison yleisön, mikä on näkynyt myös rekrytointien määrässä vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.
”Arvostan, ettei Unfairilla pelätä haastaa. Kyseenalaistaminen on laittanut meidät todella työstämään asioita eteenpäin.”
Yhteinen brändityö jatkuu vielä myös muille osa-alueille. Seuraava vaihe viestinnän toimien kulkiessa rinnalla on uusi, työnhakijoita paremmin palveleva verkkosivusto.