Steveco

Insinööri-exceleistä innostavaksi ja helposti ymmärrettäväksi strategiakuvaksi

Kun Steveco-konsernin viisivuotisstrategia valmistui, yritys halusi kiteyttää sen muotoon, joka muistetaan. Haasteena oli viestiä strategia henkilöstölle helposti omaksuttavassa muodossa. Suomen suurin satamaoperaattori lähti etsimään tekijää strategiakuvalle ja tarinalle. Muutamia kandidaatteja haastateltuaan he päätyivät Unfairiin ja Yhden yön ihmeeseen.

”Unfairin referenssit vakuuttivat, vaikka emme tunteneet heitä entuudestaan, eivätkä hekään meitä. Olemme vuosien aikana teettäneet markkinointiviestintää eri toimijoilla ja meille oli iso yllätys, kuinka nopeasti Unfair ymmärsi toimialaamme.”

– Elina Harjama, tiedottaja

Yhteinen suunta kirkastui ja jalostui

Steveco-konserni työllistää yli 800 henkilöä, joista suurin osa on ahtaajia. Strategiakuvan ja tarinan tarkoitus on viestiä strategia kaikille eri henkilöstöryhmille nopeasti ymmärrettävänä viestinä, joka kiteyttää yrityksen suunnan tulevina vuosina. Avoin viestintä kuvan ja tarinan avulla muodostui erityisen tärkeäksi tavoitteeksi.

”Pidimme Unfairin kanssa työpajoja, jossa strategiaa lähdettiin avaamaan. Työtapa oli erittäin hyvä, tämän ajan tehokas toimintamalli, jossa ei vetkutella turhia. Koko prosessi oli meille kevyt ja positiivinen kokemus, vaikka tapaamiset olivat koronan takia etänä.”

Ensimmäisen strategiakuvan valmistuttua Harjama pyysi eri-ikäisiä, eri henkilöstöryhmien edustajia arvioimaan kuvaa.

”Palaute oli hyödyllistä ja antoisaa ja strategiakuvaa analysoitiin todella tarkkaan. Huomioiden ansiosta kuva vastaa stevecolaisten maailmaa pienimpiäkin yksityiskohtia myöten. Mielestäni se kertoo siitä, että kuva on tärkeä henkilökunnalle.”

Positiivinen kokemus siivittää tulevaisuutta

Vuosikymmenien aikana strategiaa on jalkautettu Stevecolla monin eri tavoin. Aiemmin tapana ollut toimitusjohtajan roadshow jouduttiin koronan takia jättämään väliin. Harjama videoi toimitusjohtajan pitämän strategiakuvan esittelyn, joka laitettiin Pollari-nimiseen intranettiin. Siellä on myös kerrottu tarkemmin, mitä kuvan eri osiot merkitsevät. Pollarissa on myös blogi, jossa kerrotaan mm. strategiahankkeiden etenemisestä.

”Strategiakuva on nähtävillä myös eri tuotantoyksiköiden inforuuduilla. Strategia on esitelty myös henkilöstölehdessä, joka toimitetaan jokaisen kotiin. Tärkeintä on tulevaisuudessa se, miten yksittäinen ihminen voi omalla tekemisellään vaikuttaa strategian toteuttamiseen arjessa.”

Stevecolla odotellaan innolla seuraavia askeleita. Strategian käytäntöön vieminen jatkuu osastoittain ja yksiköittäin toteutetuissa työpajoissa. Juhannukseen mennessä vedettävät, poikkitieteelliset työpajat selkeyttävät tulevia strategiaan sisältyviä hankkeita.

”Unfairin joukkue onnistui yllättämään minut positiivisesti sillä, miten vaivattomasti he ymmärsivät sekalaiset sepustuksemme ja insinööri-excelimme sekä sillä, miten kauniiksi ja ymmärrettävään muotoon he strategiakuvan rakensivat. Kunpa kaikki arjessa sujuisi yhtä sutjakkaasti.”

Ari-Pekka Saari

Varatoimitusjohtaja

Satamasta maailmalle Stevecon operoimana

Kotimainen Steveco on moderni satamaoperaattori, jonka juuret ulottuvat Kymenlaaksossa 1800-luvulle asti. Steveco on Suomen suurin, monipuolisiin ahtaus- ja logistiikkapalveluihin erikoistunut yritys. Kotkan, Haminan ja Helsingin Vuosaaresta tuttu toimija tuottaa asiakkailleen lisäarvoa toimitusketjussa mihin päin maailmaa hyvänsä.