Uusi verkkokauppa ja massiivista tuottoa mainoseuroille

Uuden verkkokaupan ja digimarkkinoinin ansiosta Virkkukokkusen myynti vetää – yhteistyö Unfairin kanssa sujuu kuin tanssi.

En ajattele, että Unfair on meidän palveluntuottajamme, vaan osa Koukkusta. Emme ole vastakkain, vaan vedämme yhtä köyttä.

Tiina Kärkäs-Sund, Yrittäjä ja toimitusjohtaja

Digitalisaatio ajaa bisneksiä kovaa vauhtia verkkoon ja etenkin kaupan alalla verkkokauppa alkaa olla pakollinen osa liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulle Virkkukoukkuselle verkko ei ole mikään uusi alusta, sillä yrityksen persoonallisilla kuoseilla koristelluille lahjatavaroille ja vaatteille on aina ollut kysyntää ympäri Suomen. Vaikka kokemusta oli jo kertynyt useamman verkkokaupan verran, tuntui vanhan kaupan päivittäminen kuitenkin hankalalta ja asiakkailta saatiin palautetta siitä, että ostaminen oli vaikeaa.

Asiakaskunnassamme on myös iäkkäämpää porukkaa, joten ostamisen tulee olla helppoa myös heille.

Tiina Kärkäs-Sund, Toimitusjohtaja ja perustaja

Verkkokauppa, jota on helppo käyttää ja ylläpitää

Työ käynnistettiin datavetoisesti ja varsin pian analytiikasta saatiin selville, että yksi oston este olivat liian pitkät ostopolut. Niitä yksinkertaistamalla saatiin nopeasti parannettua verkkokaupan konversioastetta; muutoksen myötä aiempaa suurempi osa ostoskoriin lisätyistä tuotteista myös ostetaan. Sujuvaa kokemusta täydennettiin myös optimoimalla uusi verkkokauppa mobiilipäätelaitteille, joiden käyttö on jatkuvassa kasvussa. Nykyisin jopa puolet Virkkukoukkusen verkkokauppamyynnistä tulee nimenomaan mobiilista – ennen luku oli noin 20 %.

– Nyt meidän verkkokauppamme on kunnollinen, se ei ole koko ajan tiltissä ja kuka tahansa osaa käyttää sitä ilman, että on mikään datavelho, Kärkäs-Sund kuittaa tyytyväisenä.

Yhdessä tuumin on toteutettu myös muita arkea ja elämää helpottavia uudistuksia. Unfairin ehdotuksesta Virkkukoukkunen muun muassa siirtyi kassajärjestelmään, joka on integroitu varastonhallintaan. Integroinnin myötä verkkokaupan saldot pysyvät ajan tasalla ilman manuaalista päivittämistä.

Unfairilta olemme saaneet hyviä ajatuksia siitä, mitä ominaisuuksia kaupassa tulee olla ja mihin kannattaa panostaa.

Oikein kohdennettu mainonta tuo ostajia sekä verkkoon että kivijalkaan

Verkkokauppa itsessään ei tee autuaaksi, vaan sinne on myös saatava asiakkaita. Virkkukoukkusen kohdalla erityisen toimivaksi liikenteen lähteeksi on tunnistettu Facebook. Brändillä on Facebookissa aktiivinen ja tiivis yhteisö, joka reagoi orgaanisiin postauksiin hyvin. Orgaanisen näkyvyyden lisäksi tunnistettiin kuitenkin myös uusi potentiaali, joka saatiin käyttöön maksullisen mainonnan ansiosta.

Myynti kasvoi yli 70%

Tehtyjen toimenpiteiden ansiosta verkkokaupan euromääräinen myynti on kasvanut + 73%, ostotapahtumat +91% ja ROAS eli sijoitetun pääoman tuotto mainonnassa (Return On Ad Spend) huikeat 817 %. Onnistumisia on tullut myös lyhyellä tähtäimellä, esimerkiksi kun Unfairilla keksittiin yhdistää kasvava kotimaanmatkailutrendi sijaintiperustaiseen mainontaan.

– Kaupalle tuli paljon sellaisia asiakkaita, jotka sanoivat, etteivät olleet kuulletkaan meistä ennen kuin näkivät mainoksen. Ilman sitä he eivät koskaan olisi eksyneet paikalle, kertoo Sund-Kärkäs tyytyväisenä.

“Tarvitsemme Unfairilta fiksuutusta siitä, minkälaiset kampanjat toimivat. He eivät toteuta kaikkea, mitä keksimme pyytää, vaan sen mikä on järkevää. Heillä on ymmärrys koko kokonaisuudesta, ja se pitää homman kasassa.”

Hilpakka väri-ilmiö Imatralta

Virkkukoukkunen on vuonna 1993 perustettu yritys ja artesaanibrändi, joka tunnetaan iloisen pirteistä tuotteistaan. Valikoimista löytyy “vaik mitä kivaa” aina korteista pussukoihin ja vaatteisiin. Yrityksellä on useita jälleenmyyjiä ja tuotteet ovat löytäneet sijansa myös ketjuliikkeissä.

Ota yhteyttä

Alkoiko kiinnostaa?

Haluatko, että tuotamme epäreilua kilpailuetua myös sinulle? Pirauta tai laita viestiä!

Ville Salonen

CDO (team lead)

+358 50 464 9905

Lähetä meille viesti:

Lisää aiheesta