Kun Tampereen suurin vuokranantaja, eli VTS-kodit uudisti strategiansa, tarvittiin tapa, jolla se voitiin viestiä helposti ja mielenkiintoisesti. VTS-kotien toimitusjohtaja Satu Eskelinen oli nähnyt Helsingissä vieraillessaan Hekan eli Helsingin kaupungin asunnot Oy:n strategiakuvan ja kiinnostui ideasta välittömästi.
”Tavoitteenamme oli saada freesi ja helppo tapa kertoa strategiastamme henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneille. Strategiakuva vastasi tähän tarpeeseen hyvin.”
Satu Eskelinen, toimitusjohtaja
Kuva monipuoliseen käyttöön
Koska Hekan strategiakuva oli Eskelisestä varsin toimiva, hän ajatteli, että serkulta voisi lainata ideaa. Vaikka kuva olikin Unfairin käsialaa, VTS halusi kartoittaa potentiaalisia tekijöitä laajemmin ennen lopullista päätöstä. Tarjouskilpailun jälkeen oli kuitenkin selvää, että Unfair oli oikea kumppani myös VTS-kodeille.
”Vaikutuimme siitä, että unfairilaiset tuntevat toimialan ja ymmärtävät aidosti sen, mitä me tarvitsemme.”
Strategiakuva toteutettiin tiiviillä tahdilla Unfairin Yhden yön ihmeen prosessia mukaillen. Kuva luotiin ennakkoperehtymisen ja yhteisen workshopin pohjalta, ja viimeiset viilaukset strategiakuvaan haettiin henkilöstöpäivän yhteydessä. Kuvan pohjalta suunniteltiin VTS-kodeille myös brändikuosi, jota hyödynnetään monipuolisesti etenkin sisäisessä markkinoinnissa.
”Olemme käyttäneet paljon myös strategiakuvasta mukailtua kuosia henkilöstön materiaaleissa. Se on helppo tapa pitää strategia esillä ja elämässä arjessa.”
Kuvan tekeminen oli VTS-kotien henkilöstön yhteinen matka ja koko prosessi osa strategian jalkauttamista.
”Strategiakuvaan on loistavasti kiteytetty meidän ajatuksemme sekä visualisoitu tarinat, joita toimintaamme liittyy. Pystymme hyödyntämään kuvaa monella tapaa kertoessamme VTS-kodeista.”