Muijat liinaa / Behind­UNFAIR

Olemme hyviä
sertifikaateilla ja ilman
– ajatuksia kasvamisesta ja menestymisestä

Teemme usein asioita eri tavoin kuin neuvotaan, ja meidän kahden omistamassa firmassa johtajuus saattaa välillä tuntua töyssyiseltä. Omalla tyylillämme olemme onnistuneet tekemään kasvavaa bisnestä ilman tiukkaa lukujen tuijottelua, ja nyt saimme tunnustusta ihan sertifikaateilla. Koko Suomessa vain noin 3000 yritystä saa sekä Kasvaja- että Menestyjä-sertifikaatit, ja Unfair on niistä yksi.

Olin juuri palaamassa äitiyslomalta takaisin. Istuin neukkarimme keinutuolissa ja imetin Patrikia. Toimistokoira Mörri yritti väkisin hivuttautua koirilta kiellettyyn neuvottelutilaan. Taru istui pöydän äärellä pää käsien välissä, kärsien Kanadan-matkan aiheuttamasta jetlagista. Siinä kaiken kaaoksen keskellä meillä oli edessä pino papereita, ja pöydän toisella puolella istui tilintarkastajamme Juha. Äitiyshuuruissa muistiini jäi kaksi asiaa, joita Juha kommentoi. ”Tämä on erikoisin tilintarkastus, mitä olen koskaan tehnyt.” Toinen asia tuli esiin, kun hän jäi miettimään isohkoa tulostamme: ”Onkohan näissä papereissa jokin virhe?”

Juha on ihan huippu. Hän on ollut meidän luottohenkilö koko yrityksemme ajan. Lauseet heitettiin ilmoille hyvällä ja meille sopivalla huumorilla, mutta tosiasiassa niissä on paljon sanomaa. 

Omalla tiellä joka asiassa

Olemme tehneet Tarun kanssa useita asioita meidän näköisesti. Omistamme tasaosuuksin. Lukuihin tuijottamisen sijaan olemme keskittyneet aina tuottamaan arvoa asiakkaille. Teemme töitä niin kauan, että asiakas on tyytyväinen, vaikka se näkyisi miinuksena meidän viivan alla. Emme juurikaan metsästä yrityksiä vaan usein he löytävät meidän luokse. Pidämme itse lomaa ja joustamme henkilökunnan vapaatoiveissa ja lomarahojen muuttamisessa lomarahavapaiksi. 

Meille on alusta lähtien ollut tärkeää tehdä töitä hyvien tyyppien kanssa. Sellaisia olemme löytäneet sekä omaan talliin että asiakkaiksi. En silti sanoisi, että Unfair on se helpoin työpaikka. Yllä kuvaamani härdelli on hyvin johtajiensa näköistä. Voisin kuvailla meitä muutamalla “sattumuksia tienpäällä” -esimerkillä. New Yorkissa juoksimme hirveällä kiireellä metroon, joka lähti väärään suuntaan. Helsingissä meillä oli kiire Pendolinoon. Juoksimme läpi rautatieaseman vain istuaksemme paikallisjunaan, jonka ikkunasta näimme Pendolinon lipuvan kohti Tamperetta. Olemme ajaneet harhaan niin usein, ettei niitä kertoja voi enää laskea. Pahin virhe oli antaa asiakkaan odottaa pitkin yötä meitä hotellilla, koska matka Hankoon kesti meiltä viisi tuntia. Hän ilmoitti lähettävänsä seuraavalla kerralla meille bussiliput. 

Kaikkea näitä sekä satoja muita kommelluksia voisin kuvata huutonauru-emojilla. On ehkä helppo ymmärtää, että meidän kahden omistamassa firmassa johtajuus saattaa välillä tuntua melkoisen töyssyiseltä. Silti me yritämme parhaamme ja osaamme nauraa itsellemme. Minusta tuntuu, että nyt pinnalla oleva Brene Brownin häpeän tunnustaminen ja sen vahvuudeksi kääntäminen onnistuu meiltä ja meillä.  

Menestyjä- ja Kasvaja-listoille

Nyt saimme kuitenkin tunnustusta ihan sertifikaateilla. Menestyjä-listoilla olemme olleet alusta asti. AlmaTalentin sivuilta napattuna: Menestyjä-yritys kuuluu joukkoon, jonka talousanalytiikan ammattilainen on todennut suoriutuvan vertaisiaan paremmin. Taloudellinen menestys rakentuu useista eri osa-alueista: osaavasta yritysjohdosta, omistautuneesta henkilökunnasta, tehokkaista prosesseista ja asiakkaan ymmärtämisestä.

Täydet pisteet annan meidän yritykselle asiakkaan ymmärtämisestä ja omistautuneesta henkilökunnasta. Meitä on siunattu ihan uskomattoman osaavilla ja ihanilla ihmisillä. Viime viikolla meidän teamliidi Ville kutsui minua pyörremyrskyksi, joten siihen peilaten (osaava) yritysjohto yrittää vielä tehostaa prosesseja. 

Kasvaja-sertifikaatti taas myönnetään yritykselle, joka on kasvattanut liikevaihtoaan merkittävästi kolmena vuonna peräkkäin. Merkittävällä tässä tarkoitetaan, että on ylittänyt alan keskimääräiset kasvulukemat vähintään 10 prosentilla. Olemme siis onnistuneet tekemään kasvavaa bisnestä ilman tiukkaa lukujen tuijottelua.

Jos joku lukaisi huonosti blogikirjoitukseni Älkää enää lähettäkö meille tarjouspyyntöjä ja siihen päälle tämän, sain ehkä juuri kusipään leiman otsaani. Minut paremmin tunteva tietää, että tarkoitusperäni ovat aina positiivisviritteiset. Koska haluamme varmistaa, että emme elä kuplassa, meillä tehdään syksyn aikana ulkopuoliset auditoinnit sekä asiakkaille että henkilökunnalle. Parhaillaan on menossa asiakastyytyväisyyden mittaaminen ja marraskuussa haastatteluun pääsee meidän henkilökunta. Haluamme tietää, missä oikeasti mennään ja mitä voisimme tehdä vielä paremmin. Aina vähän “liitte bettre”, kuten yhtiökumppanini viestitti meidän kahden välisissä illan strategiapohdinnoissa.