Elämysmarkkinoinnilla erotut joukosta

Elämysten tuottaminen asiakkaalle on markkinoinnin kuuma peruna. Lue vinkkimme ikimuistoiseen elämysmarkkinointiin.

Nykymaailmassa markkinoinnin tulva on valtava. Yritykset käyvät kovaa kilpajuoksua asiakkaiden huomiosta, ja markkinoijien tulee jatkuvasti pohtia, miten asiakkaan kiinnostuksen saa aidosti heräämään.

Valintojen viidakossa ostopäätökset tehdään yleensä jonkin kokemuksen perusteella. Asiakas on myös yhä useammin kiinnostunut siitä, kolahtavatko brändin imago, arvot sekä aatteet hänen arvomaailmaansa.

Tuotteiden ja palveluiden menestystekijänä ovat merkitykselliset kohtaamiset, joiden taustalla on kanavasta ja paikasta riippumaton elämyksellinen markkinointi.

Mitä se sitten oikein on?

Elämyksellisen markkinoinnin avainsanoja ovat älykkyys, ketteryys ja luovuus. Kokonaisvaltainen elämys muodostuu aisteista ja tunteista, ajatuksista ja kokemuksista, aitoudesta, tarinasta ja vuorovaikutuksesta.

Arvokkaiden kokemusten ja halutun tunnepitoisen mielikuvan luominen ovat elämysmarkkinoinnin ytimessä, ja niiden avulla brändin on mahdollista sitouttaa asiakkaat.

Elämysmarkkinoinnin skaala on laaja – se voi olla muun muassa mediamainontaa, tapahtumamarkkinointia, tuotepakkauksia, graafisia elementtejä, face to face -markkinointia, viestintää, palvelukokemuksia, nettisivuja, kilpailuja, mainos- tai liikelahjoja ja mageita sissimarkkinointi-tempauksia. Lista on yhtä pitkä kuin markkinointikanavien ja keinojenkin määrä, joten mahdollisuudet ovat rajattomat.

Elämysmarkkinointia voidaan toteuttaa isosti tai vastaavasti hyvin kustannustehokkaasti pienellä luovalla kampanjalla. Tarvitaan vain ripaus ketteryyttä, luovuutta ja rohkeutta sekä hyppysellinen twistiä.

Onnistuneita elämyksiä käytännössä

Tässä muutama esimerkki onnistuneesta elämysmarkkinoinnista.

– Nettisivut ja verkkokaupat: Parhaimmillaan nämä voivat olla käyttäjälle elämys (kurkkaa esim. tämä) ja pahimmassa tapauksessa täysin päinvastainen kokemus. Jos sivut eivät toimi nopeasti tai tietoa on vaikea löytää, kävijä turhautuu ja siirtyy nopeasti toisaalle. Helpon ja nopean tiedonsaannin lisäksi sivuston tulisi synnyttää wau-efekti ja tarjota käyttäjälle kohdistettua tietoa, joka johtaa palvelun tai tuotteen ostamiseen.

– Flyerit. Flyerissa tulisi olla jotain sellaista, ettei sitä heitä heti menemään ensimmäisen vastaantulevan roskiksen kohdalla, vaan taittaa lappusen huolellisesti taskuunsa ja palaa sen ääreen vielä kotona. Tässä tärkeässä roolissa ovat muun muassa huomiota herättävä ilme ja sisältö, oikea paikka ja aika kohderyhmän kannalta sekä kokonaisvaltainen asiakaskokemus tilanteesta. Leikittele myös flyerin muodon kanssa!

– Messuosastot. Messuilla osaston tulee erottua massasta ja kutsua luokseen. Tapoja ovat muun muassa hyvin suunnitellut kilpailut ja huomiota herättävät materiaalit, jotka jättävät lähtemättömän positiivisen vaikutuksen asiakkaaseen.

Viisi vinkkiä parempaan elämysmarkkinointiin

  1. Riisu myyntilasit hetkeksi ja ajattele markkinointikonseptiasi puhtaasti loppuasiakkaan näkökulmasta: mitä arvoa hänelle haluat tuottaa ja mitä uutta ja merkityksellistä voit hänelle tarjota?
  2. Luo asiakkaallesi positiivisia muistoja. Tällainen muistijälki saa asiakkaan palaamaan luoksesi ja sitoutumaan yritykseesi. Muista, että ihmisten täytyy saada kokea brändisi myös aistien kautta. Huolehdi, että myös somekanavasi ovat innovatiivisia ja innostavia.
  3. Kirkasta kohderyhmäsi. Luo markkinointisuunnitelma sekä aseta tavoitteet. Mieti, miten mittaat tavoitteidesi onnistumista.
  4. Ole realistinen ja malta! Asiakasta kuuntelemalla opit eniten. Elämysmarkkinoinnilla sitoutat asiakkaasi ja saat heidät levittämään sanaa brändistäsi eli parhaimmillaan toimimaan brändisi lähettiläänä.
  5. Pohdi yrityksesi why, eli miksi teette sitä mitä teette. Kun yritys kertoo omaa vahvaa why-tarinaansa, luo se asiakkaalle vahvan mielikuvan yrityksestä ja kasvattaa samalla asiakkaiden uskollisuutta.