Viestintä & PR / Digi & Web

7 vahvasti kasvavaa digitaalisen markkinoinnin trendiä vuonna 2019

Markkinointi jatkaa digitaalista matkaansa, mutta kuinka sitä kannattaisi hyödyntää? Millä elementeillä alkaneena vuonna pysytään pinnalla pelissä?

Viime vuosi näytti meille ehdottomasti sen, että digitalisoituminen jatkuu kiihtyvällä vauhdilla. Trendit ennakoivat uusia digitaalisia ratkaisuja nousevan pintaan kuin sieniä sateella, ja näitä pystytään hyödyntämään mitä ihmeellisimmin keinoin myös markkinoinnin puolella. Uusia tuulia seuratessa on kutenkin hyvä muistaa markkinoinnissa pitkään pinnalla olleet ja edelleen tärkeät trendit. Listasimme 7 mielestämme tärkeintä, jotka vaikuttavat paitsi digimarkkinoinnin puolella, mutta myös perinteisemmillä markkinoinnin osa-alueilla.

 

1. Mobiiliystävällisyydestä mobiilipakollisuuteen

Markkinointi ja mainonta -lehden mukaan ajankäyttö mobiilissa on kasvanut kahdessa vuodessa peräti 87%, ja on oletettavaa, että käytetty mobiiliaika kasvaa entisestään.  Tähän asti on puhuttu mobiiliystävällisyydestä yritysten nettisivujen suhteen, mikä tarkoittaa muun muassa  helppoa selattavuutta älylaitteilla. Ystävällisyyttä voisi pitää terminä, jolla yrityksiä on tähän asti kauniisti kehotettu panostamaan asiakaskokemukseen, mutta jatkossa peli on brutaalimpaa. Statista kertoo, että vuonna 2018 globaalisti kaikista nettisivuvierailuista peräti 52,2% tehtiin mobiilissa. Myös Google siirtyy indeksoimaan sivut ensisijaisesti mobiiiliversioon, kun aiemmin on käytetty pöytäkoneversiota. Sivujen järjestäminen esimerkiksi hakukoneessa tapahtuu mobiiliversion pohjalta.

2. Fiksumpi mainostaminen

Älä mainosta väärille ihmisille vääriä asioita. Tämä on jo tuttua, mutta sen sijaan että väärin kohdennetut mainokset ovat aiemmin lähinnä hieman ärsyttäneet tai herättäneet hilpeyttä, nykyisin ne saavat asiakkaan raivostumaan. Opettele tuntemaan asiakkaasi ja kohderyhmäsi, ja potkaise mainos ulos vasta sen jälkeen. Säästät euroja, ja saat todennäköisemmin mainosrahoillesi vastinetta.

3. Personointi

Oikeastaan, ihmiset eivät ylipäätään pidä mainoksista. Siksi niiden täytyy oikean kohdennuksen lisäksi olla myös oikein personoituja, jotta ne herättävät kiinnostuksen. Accenturen mukaan 91% asiakkaista suosii brändejä, jotka muistavat sekä heidät että heidän kiinnostuksensa ja mieltymyksensä. Käyttäytymisen seuraamisen ja markkinoinnin automaation avulla kohderyhmille voidaan luoda uniikkeja kokemuksia, jotka johtavat asiakkuuteen helpommin.

4. Tarinallistaminen

Tarinat ovat aina vedonneet ihmisten sydämiin, se on jo ihan tuttua kauraa. Ihminen on utelias, ja häntä kiinnostaa, mitä tapahtuu kulisseissa, ei pintakiillotetussa julkisuuskuvassa. Tuo esiin yrityksesi tarina ja ihmiset sen taustalla! Lisää tarinallistamisesta tulevaisuuden trendinä voit lukea aiemmasta blogistamme.

5. Video

Ennusteiden mukaan vuoteen 2020 mennessä jopa 80% kaikesta verkkoliikenteestä on videostreamausta. Tämä ei tarkoita pelkästään Youtubea ja muita videopalveluita, vaan videoita hyödynnetään yhä useammissa kanavissa, nettisivuilla sekä mainoksissa. Kiillotettujen brändivideoiden sijaan kuluttajia kiinnostaa nyt erityisesti reaaliaikaiset live-videot. Facebook Liven ja Instagram Storiesin avulla saa helposti hyödynnettyä myös tarinallistamista sekä tuotua esille kaivattuja kulisseja yrityksen toiminnan takana, kuitenkin pitäen profiilin huoliteltuna ja tyyliltään yhteneväisenä. Live-videoilla myös orgaaninen tavoittavuus on tehokkaampaa. Instagam Storiesin aktiivinen käyttäminen pitää yrityksen seuraajilleen tehokkaammin esillä, kun tili näkyy Stories-osuudessa ensimmäisten joukossa.

Mitä omaperäisemmän keinon keksit käyttää videoita, sitä luultavammin saat myös huomiota. Koska videoita hyödynnetään valtavasti, on niiden laatuun satsattava erottuakseen joukosta.

6. Vaikuttajamarkkinointi ja työntekijöiden ääni esille

Vaikuttajamarkkinointi on jo huomattava trendi, mikä näkyy muun muassa LinkedInin käytön valtavana ja nopeana nousuna.  Monet, erityisesti yritysten keulakuvat ja johtajat ovat heränneet ja löytäneet omia tapojaan toimia kentällä, mutta tilaa on vielä!

Yritykselle parasta vaikuttajamarkkinointia on hyödyntää sen työntekijöitä firman sanansaattajina. Työntekijä on somessa kolme kertaa uskottavampi kuin toimari, ja yksittäisen ihmisen viesti leviää kahdeksan kertaa niin laajalle kuin yrityksen.

7. Teknologian hyödyntäminen

AI, AR, VR. Jos nämä eivät ole jo tuttuja termejä, niin tämän vuoden aikana ne kannattaa viimeistään opetella, sillä ne ovat tulleet muuttamaan toimintaamme lopullisesti. Hakutoimintoja käytetään äänikomennoilla ja kuvilla, ja toteutuksissa hyödynnetään uusia todellisuuksia mitä mielenkiintoisimmin keinoin. Mikäli käytössäsi on sähköinen asiakaspalvelu, on Chatbot vähintä, mitä voit tällä saralla ottaa käyttöön omalle yrityksellesi.

+ Ekstra: Sisältö

Vaikka digitaalisuus onkin monessa muodossaan läsnä, ja tässäkin tekstissä annamme vinkkejä sen hyödyntämiseen, tulee myös muutoksen myllerryksessä muistaa vanhat hyvät toimintatavat sekä markkinoinnin peruselementit. Oli kyseessä sitten kukoistuksen aikaansa elävä video, kirjoitettu teksti tai podcastien avulla nousukauttaan elävä audio, on kaikessa muistettava, että sisältö on se tärkein. Kun sisältö on kohdallaan, on oikein kohdennettu, ajankohtainen ja kiinnostava teksti pitkässäkin muodossa edelleen toimiva. Laajamittainen blogiteksti ei ehkä kuulosta kiinnostavalta, mutta on oikean henkilön tavoittaessaan tärkeä elementti. Lisäksi pitkä teksti on hakukoneoptimoinnin kannalta verkkosivullesi erittäin ystävällinen.