Digi & Web

Google on alkanut näyttää kuunneltavia podcasteja hakutuloksissa

Podcastit ovat alkutaistelun jälkeen vallanneet Suomenkin. RadioMedian tutkimuksen mukaan 40 % 15–29-vuotiaista ovat kuunnelleet podcasteja viimeisen kuukauden aikana ja 30–44-vuotiaista 35 %. Yli 45-vuotiaat taas käyttävät keskimäärin 82 minuuttia viikossa podcastien parissa. 

Esimerkiksi Kasper Strömmanin ja Mikko Pykärin ’Suomen suosituin podcast’ -podcastilla on yli 10 000 kuuntelijaa viikossa.

Maailmalla trendi on luonnollisesti edennyt huomattavasti nopeammin ja suosituimmat podcastit keräävätkin jo miljoonia kuuntelijoita viikossa. Google on tähän trendiin hypännyt mukaan tarjoamalla kuunneltavia podcasteja suoraan hakutuloksessasi. 

Miten podcastien tulo hakutuloksiin toteutuu?

Normaalien hakutulosten lisäksi, usein jopa normaalien hakutulosten yläpuolelle, tulevat Googlen mielestä sopivat podcast vaihtoehdot. Tässä ovat hakutulokseni sanalla ’best podcasts’

Hakutulos Googlen hausta haulla "Best Podcast" näyttää myös podcasteja, joita voit heti kuunnellla

Klikatessasi podcastin avautuu uusi ”podcasts.google.com/…” sivu, josta voit podcastin kuunnella.

Klikkaamaalla kuunneltavaa podcastia pääset omalle välilehdelle, jossa kuuntelut tapahtuu

Mitä tämä merkitsee Podcastien tekijöille?

Osana hakukoneoptimointia podcastit voivat olla yksi keino nostaa sisältöäsi haluamasi yleisön kulutettavaksi. Podcasteja ei enää tulla nostamaan esille sivun sisältämän otsakkeen ja muun tekstisisällön perusteella, vaan sen pohjalta mitä podcast käsittelee. Pian Googlessa tehdyn haun ei tarvitse edes sisältää podcast-sanaa, vaan Google pystyy tarjoamaan relevantin podcastin hakuun liittyen ilman erillistä määrittävää sanaa.

Google tulee myös tarjoamaan mahdollisuuden päättää missä podcast on kuunneltavissa, joten hakutulokset voivat sisältää maksullisia podcasteja. Tämä tulee avaamaan myös mainostusmahdollisuudet podcasteille uudella tavalla.

Unfair on myös hypännyt podcast kelkkaan ja voit kuunnella uusimman ‘Epäreilun hyvä podcast’ -jaksomme täältä.

 

Lähteet:

https://searchengineland.com/google-adds-playable-podcasts-directly-in-the-search-results-320401

https://www.radiomedia.fi/sites/default/files/attachments/podcast-tutkimus-radiomedia_1.pdf

https://asennemedia.fi/portfolio/suomen-suosituin-podcast/).