Digi & Web

Instagram Checkout – Osta näkemäsi tuote poistumatta Instagramista

Instagramin uuden toiminnallisuuden avulla käyttäjien on mahdollista ostaa verkkokauppojen mainostamia tuotteita poistumatta Instagramista edes maksun ajaksi.

Instagram Checkout ominaisuus tulee ensimmäiseksi Instagramin valitsemille suurbrändeille testiin, minkä jälkeen ominaisuus on tarkoitus tuoda laajemmin käyttöön.

Miten Instagram Checkout toimii käyttäjän näkökulmasta?

Instagram Checkoutin tarkoitus on luonnollisesti lyhentää käyttäjän ostopolkua ja tehdä ostamisesta helppoa ja nopeaa. Prosessi on helppo:

  1. Käyttäjän tykättyä brändin mainoksesta, mainokseen tulee näkyviin tuotteen nimi ja hinta
  2. Käyttäjä klikkaa tuotetta, jolloin hän pääsee valitsemaan esimerkiksi tuotteen koon ja värin
  3. Tämän jälkeen käyttäjä pääsee syöttämään maksutietonsa ‘Checkout on Instagram’ -painikkeella Maksutietojen syöttämisen jälkeen osto viimeistellään ‘Place order’ – painikkeella

Mikä näppärintä, ensimmäisen ostoksen jälkeen kortti- ja muut tiedot jäävät talteen, eikä niitä tarvitse syöttää uudelleen. Tämä tekee uudelleen ostamisesta erittäin helppoa.

Lähde: Instagram Press

Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle?

Mainostajan näkökulmasta tämä voi olla todella hyvä muutos, jossa kuitenkin on omat haasteensa. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että mitä vähemmän steppejä ihminen joutuu tekemään ennen ostosta, sitä parempi on konversioaste. Isommat konversioasteet tarkoittavat enemmän kauppaa ja kannattavampia mainoksia.

Toisaalta Instagram Checkout voi tarkoittaa myös oman verkkokaupan liikenteen vähenemistä ja se voi pienentää mahdollista lisämyyntiä, joka tapahtuu usein verkkokaupan ostoskori-vaiheessa. Liikenteen väheneminen taas voi tarkoittaa orgaanisen näkyvyyden pienentymistä hakukoneessa.

Instagram Checkout on kuitenkin varmasti kokeilemisen arvoinen monelle verkkokaupalle. Erityisesti uudelleenmarkkinointi Instagram Checkout -mainoksilla on yksi kiinnostava asia – tässä esimerkkitilanne:

  1. Potentiaalinen asiakas on käynyt sivustolla katsomassa kolmea erilaista paitaa, mutta poistuu sivustolta ostamatta tuotteita
  2. Instagramia selatessaan hän näkee feedissä mainoksen, jossa esitellään samoja paitoja
  3. Asiakas voi suorittaa oston Instagramissa heti – ilman siirtymistä takaisin verkkokauppaan.

Kuvapäivityksiin on mahdollista merkitä tuotteita samaan tapaan kuin ihmisiä. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupalla pitää olla aktiivinen tuoteluettelo käytössään. Tähän taas on useita vaihtoehtoja: joko Facebookin valmiit Excel-pohjat tai esimerkiksi Shopifyn ja Woocommercen integraatiomahdollisuudet. Excel-pohjat ovat huomattavasti työläämpi vaihtoehto, koska niiden päivittäminen tapahtuu manuaalisesti. Isoimpien verkkokauppasovellusten tarjoamat integraatiot mahdollistavat jatkuvasti päivittyvän tuoteluettelon ilman suurta määrää manuaalista työtä.

Verkkokaupan tulevaisuudesta

Suuressa kuvassa Instagram Checkout on luonnollinen askel kohti suurimpien sosiaalisen median alustojen kaupallistumista. Verkkokaupalle tämä tarkoittaa sitä, että oman sivuston merkitys vähenee.

Instagramin ja Facebookin mainosmuodot antavat jo mahdollisuuden luoda mobiilisivuja, joille ihmiset laskeutuvat oman sivustosi sijaan. Yhdistettynä Instagram Checkoutiin verkkokaupalla voi olla asiakkaita, jotka eivät ole koskaan käyneet varsinaisella verkkosivustolla!

Instagram Checkout herättää kysymyksen datan omistajuudesta, eli mitkä tiedot verkkokauppa saa tapahtuneista ostoista? Usein verkkokauppaostokseen liittyy myös tunnuksien luominen jatko-ostoksia varten ja mahdollisen uutiskirjeen tilaaminen. Tällöin verkkokauppa pystyy syventämään asiakassuhdettaan ja helpottamaan ostamista omalla sivustollaan.

Milloin siirrymme vaiheeseen, jossa perustat verkkokauppasi suoraan Instagramiin tai Facebookiin ja tuotteiden lisäys on osa päivityksen tekoprosessia?

Lue lisää: https://instagram-press.com/blog/2019/03/19/instagram-checkout/