Digi & Web

Raportti: WordCamp Nordic 8.3.2019

Ensimmäinen WordCamp Nordic järjestettiin viime perjantaina Helsingissä. WordPressin ajankohtaisiin aiheisiin oli tutustumassa Unfairin omat webbiveljet.

Unfairin web-tiimi osallistui Helsingissä ensimmäistä kertaa pidettyyn WordCamp Nordiciin. WordCamp-konferensseja on järjestetty Suomessa jo useamman vuoden ajan, mutta tätä ennen, ne ovat olleet pääasiassa Suomen WordPress-yhteisölle suunnattuja. Esimerkkinä viime vuonna pidetty WordCamp Turku. Tällä kertaa WordPress-yhteisöä kokoontui kaikista Pohjoismaista Paasitornin konferenssikeskukseen. Lippuja tapahtumaan myytiin yli 600 kappaletta.

Ohjelma koostui tuttuun tapaan WordPress-yhteisön jäsenien esityksistä, joiden aiheina olivat muun muassa käyttäjäkeskeinen suunnittelu, WordPressin uusi Gutenberg-editori ja saavutettavuus.

Gutenberg on täällä

Gutenberg herättää edelleen keskustelua sen virallisen julkaisun jälkeenkin, ja siksi tälläkin kertaa kaksi esitystä käsitteli sitä eri kantilta. Antonio Villegas kertoi, kuinka web-kehittäjä voi rakentaa omia Gutenberg-lohkoja parhaalla mahdollisella tavalla. Marco Fernandes ja Thor Andre Gretland taas kertoivat, kuinka rakkaus Gutenbergiin ajoi heidät viemään sen pilveen ja käyttämään sitä WordPressin lisäksi myös muissa julkaisujärjestelmissä kuten Drupalissa.

Ei-saavutettavuus on kallista

Taeke Reijengan esitys saavutettavuudesta, The Accessibility Business Case, tarjosi uusia argumentteja, miksi saavutettavuuden pitäisi olla osa jokaista web-sivustoprojektia. Reijenganin mukaan esimerkiksi ei-saavutettavalta verkkokaupalta jää pahimmillaan kymmenien tuhansien eurojen voitot kuukaudessa saamatta, koska rajoitteista kärsivät käyttäjät eivät yksinkertaisesti voi käyttää sivustoa. Viime vuosina saavutettavuuteen liittyvien oikeustapauksien määrä on huomattavasti lisääntynyt. Korvauksia ja sakkoja syytetyt ovat joutuneet pulittamaan summia, jotka pyörivät myös kymmenissä tuhansissa euroissa. Hyvän saavutettavuuden ja käyttäjäkokemuksen sivustolla saa posiitivista huomiota puskaradiossa, mikä kasvattaa sivuston arvoa hyvinkin tehokkaasti.

Älä tee sivustoa, jota kukaan ei halunnut

Piccia Nerin esitys UX for everyone kumosi yleisen harhaluulon, että käyttäjäkokemuksen suunnittelu on mahdollista vain ison budjetin projekteissa. Hän kertoi kuinka UX-suunnitteluprosessin tulisi noudattaa lean-tyyppistä mallia. Tarkoituksena on aluksi tehdä tutkimusta, jota seuraa suunnittelu. Tämän jälkeen suunnittelun tulokset validoidaan käyttäjillä ja tarvittaessa toistetaan prosessi. Neri korosti, kuinka kalliiden testisessioiden sijaan käyttäjäpalautetta voi kerätä lomakkeella, Facebook-ryhmistä tai testaamalla kollegoilla. Tähän verrattuna paljon kalliimmaksi tulisi tehdä sivusto, joka ei palvele sen käyttäjiä tai täytä sen tarkoitusta.

Hyvä koodi on hyväksi ilmastolle

Jaakko Alajoen esitys Environmentally friendly WordPress development valotti mielenkiintoisesti, kuinka huono koodi käyttää enemmän energiaa. Käyttämällä Rasperry Pi:tä palvelimena ja mittaamalla sen energian kulutusta hän määritti muun muassa, että huonosti optimoitu tietokantahaku käytti 95 % enemmän energiaa verrattuna fiksusti toteutettuun hakuun. Hän testasi myös, kuinka 10 käyttämätöntä WordPress-lisäosaa lisäsivät energian kulutusta 50 % prosenttia. Valitettavan usein kuitenkin ratkaisu huonosti toimivalle sivustolle on lisätä palvelintehoa, mikä onnistuu nykyisin käytännössä napin painalluksella. Alajoki laski, että mikäli kaikki kehittäjät maailmassa ottaisivat asiakseen optimoida huonon koodin palvelimen tehon lisäämisen sijaan, voisimme vuositasolla säästää noin 11 ydinvoimalan verran energiaa.

 

Seuraavana Berliini

Tänä vuonna Unfairin web-tiimi ei vietä juhannustaan mökkilaiturilla, vaan Berliiniissä, jossa järjestetään WordCamp Europe. Mikä sitten saa jättämään koti-Suomen tuona kesän parhaimpana ajankohtana ja suuntaamaan mahdollisesti kylmään ja sateiseen Berliiniin? Web-tiimin mielestä tärkein syy, mielenkiintoisten ja ajankohtaisten esitysten ohella, ovat tapahtumaan osallistuvat ihmiset. WordPress-yhteisön tapahtumissa tuntee aina itsensä tervetulleeksi, oli sitten uusi tulokas, kuten allekirjoittanut, tai vanha veteraani, niin kuin meidän Eelis, joka on ollut osa yhteisöä jo lähes kymmenen vuotta. Huhujen mukaan web-tiimin uusimpaan tulokkaaseen Villeenkin oli alunperin tutustuttu vuoden 2017 WordCamp Europessa Pariisissa.