Teemme liiniä markkinointia rakkaudesta lajiin
Miksi rakentaa mikroon 20 nappulaa, jos asiakas käyttää vain kahta? On kallista rakentaa jotain, jota kukaan ei käytä. Myös markkinoinnissa pyörivät isot rahat, joten maaliin olisi hyvä osua kerrasta. Harmillisen usein mahdollinen metsään meno huomataan liian myöhään.
Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyse on koko bisneskentän muuttumisesta. Tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden bisnes on asiakaslähtöistä, ketterää ja kustannustehokasta. Mitä tahansa teemme, hyppäämme aina syvälle asiakkaan bisnekseen ja strategiaan.
Lean Marketing tuo ketterät menetelmät markkinointiin
Lean Marketing -filosofia perustuu Eric Riesin The Lean Startup -ajatteluun ja Steve Blankin Customer Development ja Lean Launchpad -metodologiaan, joissa uusia liiketoimintamalleja, tuotteita ja palveluita pyritään tuomaan markkinoille yhä nopeammin. Siinä missä The Lean Startup -menetelmissä pyritään löytämään oikea liiketoimintamalli, liinissä markkinoinnissa pyritään löytämään kampanjalle oikea vastaanottaja, viesti ja kanava.
Perinteinen markkinointi puskee tuotetta tai palvelua maailmalle tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun se on jo valmiiksi asti hiottu. Se hieroo ja hautoo ideoita, tekee suuria suunnitelmia ja odottaa loputtomia kommenttikierroksia. Liini markkinointi lyö kädet saveen heti alkumetreillä. Se testaa ketterästi, hyödyntää digikanavien mahdollisuuksia ja seuraa statistiikan avulla, mikä oikeasti puree ja mikä ei.
Tunnista ja tunne asiakkaasi
Oletko ymmärtänyt asiakkaasi oikein? Vaikka lean-markkinoinnissa testaaminen ja mittaaminen ovat tärkeitä steppejä, kiteytyy kaikki kuitenkin asiakkaan kuuntelemiseen ja heiltä oppimiseen. Se on siis paljon muutakin kuin numeroita ja analytiikkaa. Kysymisen ja vuorovaikutuksen kautta voimme löytää uusia ja erilaisia näkökulmia koko yrityksen tekemiseen. Voimme avata sellaisia ovia, joita ei aiemmin ole löydetty. Ja kun huomaat jonkun jutun toimivan, ota siitä opiksesi: Tee isommin! Tee näyttävämmin! Anna palaa!
Lopulta voit onnitella itseäsi menestyksekkäästä lean-markkinoinnista: kuuntelemalla, testaamalla ja mittaamalla sekä tehdystä oppimalla olet onnistunut kehittämään timanttista markkinointia, jolla saat asiakkaasi kirmaamaan luoksesi.
Me olemme valmis, oletko sinä?
Liini markkinointi edellyttää uudenlaista sitoutumista myös asiakkaalta. Siilot ja saarekkeet kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Markkinointi on nähtävä ennen kaikkea strategian mahdollistajana ja myynnin tukena, ei erillisenä toimintona tai kuluna. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun markkinointia suunnitellaan yhdessä tuotekehityksen, myynnin, markkinoinnin, viestinnän ja erityisesti yritysjohdon kanssa.
Onnistumisessa on ennen kaikkea kyse oikeasta asenteesta sekä kyvystä ottaa vastaan palautetta – suhtautumisesta siihen oppimisen ja kehittymisen välineenä. Muuttaaksemme markkinoinnin maailmaa tarvitsemme tueksemme hengenheimolaisia, jotka ovat valmiita ravistelemaan luutuneita käsityksiä ja tavoittelemaan pienessä ajassa isoja tuloksia. Me olemme valmis, oletko sinä?
– JOHANNA & TARU –
PS. nappasimme tämän harvinaisen kaksikon jälleen vuonna 2022:

