Viestintä & PR

Emojit yritysviestinnässä:
❤️ vai 😱?

Uskaltaako yritys viestiä emojein? Kansainvälinen emojipäivä (17.7.) innosti copywriterimme pohtimaan, kuuluvatko emojit yritysviestintään vai pitäisikö ne suosiolla jättää yksityisten Whatsapp-keskustelujen uumeniin.

Jos Mikael Agricola mullisti Suomen kirjakielen, mullisti Apple lokakuussa 2011 modernin viestinnän, kun yritys julkaisi japanilaisiin kuvasymboleihin perustuvan emoji-näppäimistön. Ennen emojeja kirjoitettu tunneviestintä rajoittui näppäimistön tarjoamiin merkkiyhdistelmiin (xD, :D, <3), mutta piirretyt emojit tarjoavat käyttäjilleen ennenkuulumattomat keinot värittää kirjoitettua viestiä. Ei liene yllätys, että pelkästään Facebookissa lähetetään 60 miljoonaa emojia päivittäin.

Emojit eittämättä ovat trendi-ilmiö, sillä mobiililaitteiden lisäksi niitä löytyy lelu- ja karkkihyllyistä ja lähes jokaisesta pelkästään bisneskäyttöön tarkoitetusta viestintäkanavasta. Yritysviestintään emojit ovat kuitenkin rantautuneet hitaasti. Niin siitäkin huolimatta, että esimerkiksi emojeja sisältävät Facebook-päivitykset saavat 57 % enemmän tykkäyksiä sekä 33 % enemmän kommentteja ja jakoja.

Tunnetta peliin!

Viraalit some-ilmiöt perustuvat usein tunteisiin: ne naurattavat tai suututtavat. Ei siis ihme, että emojeilla väritetyt viestit menestyvät pelkkää tekstiä sisältäviä kanssakilpailijoitaan paremmin. Emojien avulla viestintään saa paitsi särmää myös tunnetta.

Tunteista puhuttaessa herää usein huoli siitä, että mitä jos heräävät tunteet ovatkin negatiivisia. Emojien tapauksessa negatiivisuus kumpuaa tapauksista, joissa hymynaamojen merkitystä ei ole ymmärretty tai ne on ymmärretty väärin. Onneksi siihen voi varautua huolellisella taustatyöllä: ennen kuin käynnistät some-kanavissanne ennenkuulumattoman emoji-ilotulituksen, käännä katseesi hetkeksi kohderyhmiinne.

Nuorempi yleisö varmasti kommunikoi emojeilla yhtä sujuvasti kuin egyptiläiset aikanaan hieroglyfeillä. Heihin vedotessa rento tone of voice ja emojit ovatkin erinomainen veto. Jos kiikareissanne ovat nuorten sijaan seniorimmat kansalaiset, on syytä pohtia, mikä heidän emoji-tuntemuksensa taso on. Hymysuisen keltanaaman merkitys ei varmasti mene keneltäkään ohi, mutta olemme kuulleet tapauksista, joissa itkunauruemojia (😂) on käytetty surullissävytteisen viestin perässä. Sen todellinen merkitys on ollut epäselvä.

Myös erilaiset kulttuurit tuovat emojeilla leikittelyyn oman lisähaasteensa. Esimerkiksi emojien synnyinmaassa Japanissa yhteenliitetyt kädet -emoji (🙏) kuvaa kiitosta, kun taas joissain kulttuureissa se on tulkittu rukoiluksi tai jopa ylävitoseksi. Melkoinen väärintulkinnan mahdollisuus, eikö?

Vältä negatiivinen tulkinta – käytä emojia

Emojeita ei kuitenkaan kannata jättää käyttämättä pelkästään negatiivisten tunnereaktioiden pelossa. Aivotutkija Katri Saarikiven mukaan nimittäin juuri neutraali, pelkkää asiasisältöä välittävä viesti tulkitaan herkemmin negatiiviseksi. Sen sijaan, että emojit johtaisivat pelkkiin väärintulkintoihin ja katastrofeihin, ne voivatkin siis auttaa välttämään niitä!

Nauruemoji auttaa merkitsemään vitsin vitsiksi ja hymy taas tuo pehmeyttä pyyntöihin tai muihin hankalaksi koettuihin viesteihin. Esimerkiksi asiakaspalvelulta saatu pyyntö ”Mikä olikaan osoitteesi?” kuulostaa hymyllä väritettynä huomattavasti mukavammalta: ”Mikä olikaan osoitteesi 😊?”.

Emojien avulla voi myös korostaa tekstin tunnetta ja yleistä hyvää fiilistä taikka siinä mainittua positiivista asiaa kuten kiitosta.

 

 

Kirjoitetun kielen heikkous puhekieleen nähden on sen sävyttömyys, sillä teksti kadottaa kasvokkaiseen kanssakäymiseen liittyvät ilmeet, eleet ja äänenpainot. Emojit ovat yksi keino saada ne takaisin myös tekstipohjaiseen viestintään, eikä tilaisuutta kannata jättää hyödyntämättä! Ja kyllähän niitä käyttävä organisaatio myös osoittaa olevansa ajan hermolla, jopa trendikäs. 😎

Kolme vinkkiä emojien käyttöön yritysviestinnässä

  1. Älä roiski niitä miten sattuu. Jos emojit eivät sovi viestiisi tai tuo siihen lisäarvoa, niin säästä ne myöhemmäksi. Unohda emojit myös siinä tapauksessa, jos tavoittelemasi kohderyhmä ei käytä niitä.
  2. Vältä väärinkäsitykset. Tarkista käyttämäsi emojin merkitys Emojipediasta tai testaa viestiäsi kollegalla – tai isovanhemmillasi!
  3. Päästä luovuus irti. Jos emojit sopivat tone of voiceenne, niin anna palaa!

 

Mikäli jäit pohtimaan, ovatko emojit teidän yrityksenne juttu tai kaipaat sparraus- ja strategia-apua yrityksesi viestinnässä, tiimimme viestinnän ammattilaiset auttavat sinua!

Kirjoittaja

Ilona Mäki-Maukola

Ilona Mäki-Maukola

Suomen kielestä ja sen käytöstä syttyvä viestijä, joka kesyttää irralliset sanat kokonaisiksi virkkeiksi ja tajunnanvirran vaikuttavaksi tekstiksi. Nauttii eniten päivistä, jolloin voi todeta oppineensa jotakin uutta.