Mediatiedotteet viestinnän työkalupakissa: näin pääset alkuun

Mediaviestintä koetaan monessa yrityksessä vieraaksi ja hankalaksi. Siksi toimittajille kerrotaan oman organisaation asioista ja onnistumisista vain harvakseltaan. Kokosimme tähän ytimekkäät vinkit, joilla pääset mediaviestinnässä kelpo alkuun.

1. Kerro, että olet olemassa.

Kuulostaako hassulta? Ehkä, koska yrityksissä on totuttu tarkastelemaan asioita sisältäpäin. Organisaatiossa oletetaan herkästi, että tokihan ihmiset meistä jo tietävät. On kuitenkin suuri vaara, että viestitulvassa juuri sinun yrityksesi olemassaolo jää muiden jalkoihin.

Aivan ensimmäiseksi tiedosta siis tämä: huomion herättämiseksi teidän on rohkeasti kerrottava olemassaolostanne. Pienikin viesti median suuntaan on paljon parempi kuin täysi hiljaisuus. Lisäksi tärkeiden viestien toistaminen kannattaa.

2. Tunnista hyvät tarinat.

Suomi on pullollaan yrityksiä, joilla on upeita tarinoita kerrottavanaan. Usein organisaatiot eivät kuitenkaan itse tunnista tiedottamisen arvoisia aiheita, koska niiden parissa työskentely on omalle porukalle arkipäivää.

Ota siis hetkeksi askel taaksepäin päivittäisistä rutiineista. Haasta itseäsi ja kysy: Mitä me olemme viime aikoina saavuttaneet? Mitä uutta meillä on tapahtumassa? Mikä erottaa meidät muista? Mitä teemme toisin kuin kukaan muu?

3. Tutustu uutiskriteereihin.

Median tehtävä on palvella lukijoitaan tai kuulijoitaan tarjoamalla heille mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä. Useinkaan yrityksestä ei kannata lähteä kertomaan tuote edellä, vaan tiedotettava asia on hyvä sijoittaa laajempaan mittakaavaan. Ja mainostekstille kannattaa ostaa mainostilaa eikä yrittää muotoilla siitä mediatiedotetta.

Jotta asiasi on uutinen ja saa ansaittua julkisuutta, sen täytyy olla jollain tapaa merkittävä, kiinnostava ja ajankohtainen. Hyviä tarinoita haarukoidessa kannattaakin käydä läpi tavallisimmat uutiskriteerit, joihin voit tutustua esimerkiksi STT:n sivuilla. Pysähdy miettimään, miksi ja mistä näkökulmasta kerrottuna asianne kiinnostaisi jotakuta muuta kuin omaa henkilöstöänne.

4. Seuraa ympäristöä.

Menestyvässä yrityksessä ollaan aina korvat vähän höröllä. Miten teidän viestintäänne suhtaudutaan? Herättääkö se tunteita ja palautetta vai eikö se resonoi asiakkailta ja medialta mitään takaisin? Mikä toimi viimeksi ja mitä opitte kokemuksesta?

Pidä myös tuntosarvet pystyssä, jotta tiedät, mikä nyt on ajankohtaista ja mitä eri aiheista on jo sanottu julkisuudessa. Mihin ilmiöihin ja trendeihin teillä on kiinnostavaa sanottavaa ja merkityksellistä lisättävää? Kun tiedät, mitä muut puhuvat, oma viestintäsi on erottuvaa ja saa aikaan haluttuja reaktioita.

5. Pyydä rohkeasti apua.

Äläkä lannistu, jos et heti löydä toiminnastanne uutisoitavaa tai ampaise kertalaakista otsikoihin. Fakta on, että kaikki viestit eivät aina mene läpi mediassa. Tiedottaminen ei kuitenkaan koskaan mene hukkaan. Yrityksen nimi ja aihe jäävät joka tapauksessa toimittajan mieleen, mikä voi myöhemmin johtaa yhteydenottoon jossakin sopivassa yhteydessä.

Muista myös, että apua on saatavilla. Unfairin kokeneet mediaviestinnän ammattilaiset ovat tukenasi. Meillä on töissä niin entisiä toimittajia kuin muilla tavoin ansioituneita asiantuntijoita. Ideoimme kanssasi, kirkastamme kärkiviestejä, muokkaamme tiedotteen rakenteen, koulutamme henkilöstöänne – mitä vain tarvitset onnistuaksesi mediaviestinnässä.

Eli…

Uutiskriteereihin tutustuminen ja pinnalla olevien aiheiden seuraaminen ovat mediaviestinnälle hyvä pohja. Ei kun ideoimaan!

Kirjoittaja

Emilia Särkiniemi

Utelias viestijä, joka työskentelee mielellään tiimissä. Toimittajataustan vuoksi sekä kysyy että kuuntelee sujuvasti ja kiteyttää sitten olennaisen. Moderni martta on aina jossain menossa.

Lisää aiheesta

Monessa yrityksessä koetaan vieraaksi ja hankalaksi tiedottaa medialle yrityksen asioista ja onnistumisista. Kokosimme tähän Unfairin viestintäasiantuntijoiden ytimekkäät vinkit, joilla pääset mediaviestinnässä hyvään alkuun.

1. Kerro, että olet olemassa.

Kuulostaako hölmöltä? Ehkä, koska yrityksissä on totuttu tarkastelemaan asioita sisältäpäin. Organisaatiossa oletetaan herkästi, että kyllähän ihmiset meistä jo tietävät. On kuitenkin suuri vaara, että viestitulvassa juuri sinun yrityksesi olemassaolo jää muiden jalkoihin.

Aivan ensimmäiseksi tiedosta siis tämä: huomion herättämiseksi teidän on rohkeasti kerrottava olemassaolostanne. Myös tärkeiden viestien toistaminen kannattaa.

2. Tunnista hyvät tarinat.

Suomi on pullollaan yrityksiä, joilla on upeita tarinoita kerrottavanaan. Usein organisaatiot eivät kuitenkaan itse tunnista tiedottamisen arvoisia aiheita, koska niiden parissa työskentely on omalle porukalle arkipäivää.

Ota siis hetkeksi askel taaksepäin päivittäisistä rutiineista. Haasta itseäsi ja kysy: Mitä me olemme viime aikoina saavuttaneet? Mitä uutta meillä on tapahtumassa? Mikä erottaa meidät muista? Mitä teemme toisin kuin kukaan muu?

3. Tutustu uutiskriteereihin.

Median tehtävä on palvella lukijoitaan tai kuulijoitaan tarjoamalla heille mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä. Useinkaan yrityksestä ei kannata lähteä kertomaan tuote edellä, vaan tiedotettava asia on hyvä sijoittaa laajempaan mittakaavaan.Siksi mainostekstille kannattaa ostaa mainostilaa eikä yrittää muotoilla siitä mediatiedotetta.

Jotta asiasi on uutinen ja saa ansaittua julkisuutta, sen täytyy olla jollain tapaa merkittävä, kiinnostava ja ajankohtainen. Hyviä tarinoita haarukoidessa kannattaakin käydä läpi tavallisimmat uutiskriteerit, joihin voit tutustua esimerkiksi STT:n sivuilla. Pysähdy miettimään, miksi asianne kiinnostaisi jotakuta muuta kuin omaa henkilöstöänne.

4. Seuraa ympäristöä.

Menestyvässä yrityksessä ollaan aina korvat vähän höröllä. Miten teidän viestintäänne suhtaudutaan? Herättääkö se tunteita ja palautetta vai eikö se resonoi asiakkailta ja medialta mitään takaisin? Mikä toimi viimeksi ja mitä kokemuksesta opittiin?

Pidä myös tuntosarvet pystyssä, jotta tiedät, mikä nyt on ajankohtaista ja mitä eri aiheista on jo sanottu julkisuudessa. Mihin ilmiöihin ja trendeihin teillä on kiinnostavaa sanottavaa ja merkityksellistä lisättävää? Kun tiedät, mitä muut puhuvat, oma viestintäsi on johdonmukaista ja saa aikaan haluttuja reaktioita.

5. Pyydä rohkeasti apua.

Äläkä lannistu, jos et heti löydä toiminnastanne uutisoitavaa tai ampaise kertalaakista lööppeihin. Fakta on, että kaikki viestit eivät aina mene läpi mediassa. Tiedottaminen ei kuitenkaan koskaan mene hukkaan. Firmasi nimi ja aihe jäävät joka tapauksessa toimittajan mieleen ja voivat myöhemmin johtaa yhteydenottoon jossakin sopivassa yhteydessä.

Muista myös, että apua on saatavilla. Unfairin kokeneet mediaviestinnän ammattilaiset ovat tukenasi. Ideoimme kanssasi, kirkastamme kärkiviestejä, muokkaamme tiedotteen rakenteen, koulutamme henkilöstöänne – mitä vain tarvitset onnistuaksesi mediaviestinnässä.